Headlines | Elektrisch rijden voor bouwers

door: Bram van Amerongen

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Foto: Shutterstock

Headline:
Veertig grote Nederlandse steden presenteren in het tweede kwartaal milieuplannen voor hun binnensteden. Deze plannen raken ook de bouw, aangezien deze sector in centra intensief gebruikmaakt van dieselbestelauto’s en zware vrachtwagens. De sector moet daarom op zoek naar logistieke oplossingen die minder C0₂-uitstoot hebben en minder druk geven op de omgeving. Elektrisch vervoer biedt een oplossing, maar vergt accurate logistieke planning.

Insight:
Circa 30 procent van het goederenvervoer over de weg is bouw gerelateerd. In grote steden ligt dit op 40 procent. Volgens onderzoeksorganisatie TNO komt dat dagelijks neer op 200.000 bestelbusjes en 20.000 vrachtwagens. Daarvan rijdt bovendien een deel leeg rond. Strengere milieueisen leiden tot grote logistieke uitdagingen. De sector speelt hier al op in met de inzet van elektrische bestelbusjes. De ontwikkelingen op het gebied van elektrische vrachtwagens gaan echter minder snel.
Pas recent heeft KWS wegenbouw als eerste bouwer een elektrische vrachtwagen in gebruik genomen. Hoewel elektrische vrachtwagens een goed alternatief kunnen zijn, brengen ze wel extra kosten met zich mee. Die kosten zitten in de ontwikkeling van de vrachtwagens zelf en in de extra tijd die benodigd is om het voertuig iedere keer op te laden. Hogere kosten voor logistiek resulteren in hogere bouwkosten. Uitgaven aan logistiek zijn nu soms al goed voor meer dan 20 procent van de totale bouwkosten. De bouwsector heeft dus baat bij slimmere logistiek; dit verlaagt de milieubelasting en leidt bovendien tot minder faalkosten en een sneller bouwproces

Meer informatie:
• ABN AMRO-publicatie Smart City III: kansen en uitdagingen voor de Bouw, Logistiek en Industrie
• Bram van Amerongen, ABN AMRO sectoranalist, bram.van.amerongen@nl.abnamro.com