Headlines | Hotel wordt vriend van gast en buurtgenoot

door: Sonny Duijn

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Foto: Shutterstock

Headline:
Hotelketen Ibis gaat vernieuwen. Ontvangstbalies verdwijnen: gasten checken online of via een ontvangstscherm in. Verder verandert het eet- en drinkaanbod en wil de keten straks vooral gasten uit de directe omgeving aanspreken. Daarnaast verandert de lobby; in sommige vestigingen komt daar bijvoorbeeld een hangmat en tafelvoetbaltafel, beschikbaar voor zowel gasten als buurtbewoners.

Insight:
De stappen die Ibis zet, zijn een voorbode van een trend in de markt. De rol van de traditionele receptionist verandert in die van een gastheer of –vrouw, die de (vaak) al online ingecheckte gast ontvangt en veel persoonlijke aandacht geeft. Dat is fijn voor de gast en lucratief voor de hotelier. Uit onderzoek van Skift en iSeatz blijkt dat bijna de helft van de gasten juist tijdens het persoonlijke contact aanbiedingen over excursies en events wil zien.
Ook de binding die Ibis zoekt met de buurt past binnen een trend. Het toerisme groeit en het effect daarvan op de leefbaarheid van een omgeving is meer dan ooit een discussiepunt. Het aanbieden van de lobby als werkplek voor omwonenden kan voor extra draagvlak in de buurt zorgen. Ibis’ moederbedrijf AccorHotels toonde al eerder het belang hier van aan. Zo kunnen buurtbewoners bij sommige Accorhotels een ontbijt ophalen op weg naar werk, hun kleding via het hotel laten stomen of een bloemetje bestellen. Ook dat verbreedt de functie van een hotel.

Meer informatie:
• ABN AMRO-publicatie Toerisme stijgt ook in 2019
• Sonny Duijn, ABN AMRO sectoreconoom, sonny.duijn@nl.abnamro.com