Headlines | Harde brexit ramp voor Europese auto-industrie

door: Albert Jan Swart

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Foto: Shutterstock

Headline:
Britse kopers moeten bij een no-deal brexit een stuk dieper in de buidel tasten voor Europese auto’s. Gemiddeld worden Europese auto’s vanwege invoerheffingen 1700 euro duurder. Andersom moeten Europeanen vanwege 10 procent importheffing ook meer betalen voor Britse auto’s. Hier komt nog bij dat Britse fabrikanten voor onderdelen van het Europese vasteland na een harde brexit ook invoertarieven moeten betalen; van gemiddeld 4,5 procent. Daarvoor waarschuwt de Britse brancheclub SMMT in Het Financieele Dagblad.

Insight:
In West-Europa zijn autofabrikanten en leveranciers sterk met elkaar verweven. Sinds 1993 geldt in de EU vrij verkeer van goederen, diensten, kapitaal en personen. De Europese auto-industrie, die in de jaren tachtig fors achterliep op de Japanse concurrentie, heeft van de Europese interne markt geprofiteerd bij het toepassen van just-in-time production, een concept dat in de jaren vijftig was bedacht in Japan. West-Europese autofabrikanten en hun toeleveranciers volgden het Japanse voorbeeld en elimineerden de voorraden. Duizenden Europese bedrijven, waaronder ook veel Britse en Nederlandse, raakten perfect op elkaar ingespeeld. De productie is nu veel efficiënter en de onderdelen worden precies op tijd aangeleverd.

De Britse auto-industrie speelt een belangrijke rol in de Europese auto-industrie. Inclusief aanverwante bedrijven biedt de sector werk aan 850.000 Britten. Een harde brexit zou grote gevolgen hebben. De marges in de auto-industrie zijn sowieso al dun. Auto’s produceren is een kapitaalintensieve bezigheid, wat leidt tot een laag rendement op het geïnvesteerde kapitaal. Sinds het derde kwartaal van 2018 heeft de auto-industrie het ook moeilijk vanwege de steeds strengere uitstootnormen, de omschakeling naar elektrische auto’s en de afnemende vraag uit China.

De Nederlandse auto-industrie heeft daar eveneens last van. De Nederlandse auto-industrie is weliswaar relatief klein vergeleken met de Duitse en Britse industrie. Maar vergeet niet dat Nederland naast VDL NedCar ook fabrikanten van bussen, vrachtwagens en trailers kent. Daarnaast telt Nederland ook ongeveer 300 toeleveranciers aan de auto-industrie, die onderdelen leveren uiteenlopend van schuifdaken tot computerchips.

In een dalende markt moeten autofabrikanten momenteel flink investeren in R&D. Nog wat extra tegenwind, en de branche krijgt het echt lastig. Als de hechte productieketens in West-Europa worden verstoord door een harde brexit, kan dat het laatste ingrediënt zijn voor een verwoestende storm.

Meer informatie: