Headlines | BMW en Daimler samen in mobiliteit

door: Sonny Duijn

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Foto: Shutterstock

Headline:
BMW en Daimler zetten samen een nieuw mobiliteitsplatform op, genaamd Now. De samenwerking omvat vijf joint ventures: Reach Now voor autohuur, Charge Now voor opladen, Free Now voor ‘ride-hailing’ zoals Uber, Park Now voor parkeren en Share Now voor autodelen. Dochterbedrijven van de autoproducenten als Car2Go, Parkmobile en Parkline gaan op in deze ventures, waarmee het platform gelijk zestig miljoen klanten bedient in diverse landen.

Insight:
Beide autobedrijven willen met deze stap profiteren van een nog prille trend in grootstedelijke gebieden: mobility-as-a-service. Een metropoolbewoner zoekt de meest eenvoudige manier om van A naar B te komen, of dat nu met het openbaar vervoer, een auto, een taxi, een deelfiets of een scooter is. Een dergelijk integraal platform biedt juist in grote steden extra gemak. Bij grote drukte en het vaak lang zoeken naar een parkeerplek. Het bezit van een auto wordt steeds meer een last.
Aangezien een auto gemiddeld 23 uur per dag stilstaat, is het aantrekkelijk om deze te delen. De introductie van de zelfrijdende auto kan het autodelen een nieuwe impuls geven. GM, Nissan en Ford lanceerden al plannen voor robottaxi’s. Google gaat nog een stap verder; in een wijk in Toronto zijn privéauto’s straks verboden. Consumenten kunnen met een app een robottaxi of zelfrijdende pendelbus reserveren, die ze dan delen met wijkgenoten.
Toch behoeft de groeiende populariteit van de deelauto nuancering. De 40.000 personenauto’s in Nederland die in 2018 beschikbaar waren om te delen, omvatten slechts 0,5 procent van het totale wagenpark; veel consumenten zijn terughoudend. Mobiliteit maakt een snelle en veelvormige ontwikkeling door, maar deelauto’s zijn daarbij niet zonder meer de norm.

Meer informatie:
• ABN AMRO-publicatie Geen tijd te verliezen voor autodealer
• Sonny Duijn, ABN AMRO sectoreconoom, sonny.duijn@nl.abnamro.com