Headlines | Berichtenplatforms en de strijd der techgiganten

door: Loek Caris

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Headline:
Facebook gaat zijn berichtendiensten – WhatsApp, Instagram en Facebook Messenger – integreren. Dat schrijft de New York Times op basis van gesprekken met vier anonieme functionarissen van Facebook. De diensten blijven functioneren als zelfstandige apps, maar de onderliggende technische infrastructuur wordt aan elkaar geknoopt. Facebook-CEO Mark Zuckerberg deed tijdens de publicatie van de kwartaalresultaten geen moeite om het bericht te ontkennen.

Insight:
Facebook beloofde ten tijde van de overname van Whatsapp en Instagram om deze platformen veel autonomie te gunnen, maar lijkt daar nu, gedwongen door de marktomstandigheden, van af te wijken. Het vlaggenschip van Facebook, het gelijknamige socialmediaplatform, ligt onder vuur wegens privacy-schendingen en heeft te kampen met afvlakkende populariteit. Zo zouden vorig jaar 640.000 Nederlanders zijn gestopt met gebruiken van Facebook. Zo’n 240.000 van hen hebben hun Facebook-account opgeheven, stelt marktonderzoeker Newcom.

Het gebruik van social media lijkt de laatste jaren te ‘verkleinen’ van het onderhouden van vriendennetwerken naar (groeps)berichtenverkeer. Het samenvoegen van de infrastructuur van de berichtendiensten moet de huidige 2,6 miljard gebruikers binnen het Facebook-ecosysteem houden. De gebruikers van berichtennetwerken kunnen straks over de drie platformen heen met elkaar communiceren. Alleen zo kan Facebook zich verzekeren van toekomstige inkomsten uit reclame en uit nieuwe toepassingen zoals chatbots, die een aantrekkelijk verkoop- en servicekanaal vormen voor bedrijven in consumentenmarkten als Food, Healthcare, Leisure en Retail.

Rivaliserende berichtendiensten zoals die van Apple en Google krijgen met de stap van Facebook minder kans om te groeien. Belangrijker nog is dat Facebook zich voorbereidt op de komst van Chinese techgiganten naar zijn thuismarkten zoals Tencent en Alibaba. Tencent, de partij achter berichtenapp WeChat (1,1 mrd gebruikers) heeft zich ingekocht in onlineplatformen als Snapchat en Supercell. Tencent en Alibaba hebben nog maar weinig wortels in het ‘oude Chinese staatskapitalisme’, schrijft Dasym in een interessante analyse. Ze zijn gericht op consumentenmarkten en bedienen de hogere (post-materiële) behoeften in de Maslov-pyramide.

Meer informatie: