Floris van Hoogenhuyze, CEO Barqo: ‘Omzet genereren en data-analyse, daar moet je snel mee beginnen’

Tijdens een kop koffie op een terras aan de Amsterdamse Prinsengracht ontstaat in 2014 het idee voor Barqo. ‘Leuk dat varen’, zegt Floris van Hoogenhuyze, kijkend naar passerende plezierboten tegen een vriend, ‘maar zouden niet véél meer mensen dit gaan doen, als ze snel en gemakkelijk zouden kunnen huren van particulieren? Net zoals ze nu online via SnappCar of Airbnb een auto of kamer boeken?’ De rest is geschiedenis: in 2018 is Barqo een succesvolle start-up. Het online verhuurplatform is – met 5200 boekingen en een bruto verhuuromzet van 1,2 miljoen euro – marktleider in Nederland.

CEO Floris van Hoogenhuyze (30) vertelt dat Barqo het geluk heeft gehad dat al in heel vroeg stadium informele investeerders geloof hadden in het idee en er geld in staken: zelfs nog voordat er één euro huur was binnengekomen. ‘We onderzochten vóór onze start in 2015 uiteraard of een dergelijk digitaal platform voor boten al bestond. Alleen in Amerika bleek er één te zijn, niet in Nederland. Marktonderzoek hebben we niet gedaan, in de zin van: hoeveel mensen willen hun boot verhuren, hoeveel potentiële huurders zijn er? We bouwden gewoon een site waarmee we de interesse peilden bij huurders en verhuurders. Dat leverde aardig wat aanmeldingen op én de nodige media-aandacht. Puur op basis daarvan zijn we verder gaan bouwen aan een platform waarop transacties geregeld en betaald kunnen worden.’

Strategische overname

In 2018 heeft Barqo de grootste binnenlandse concurrent overgenomen: Botentehuur.nl. Dat bedrijf verkocht sinds 2010 boekingssoftware (SaaS) aan zo’n 50 commerciële verhuurbedrijven. Hierdoor raakte het financieel en operationeel diep geïntegreerd bij deze partijen. Ook Botentehuur.nl startte een platform, met daarop zo’n 1700 boten van deze klanten.

Van Hoogenhuyze: ‘Die overname is een belangrijke strategische keuze voor ons geweest, die veel synergie oplevert. We noemden onszelf aanvankelijk een deelplatform, de deeleconomie was populair toen we begonnen. Nu noemen we ons gewoon een online platform voor particuliere én commerciële verhuurders van plezierboten. En dat gaat uitstekend samen, het bijt elkaar niet.’

‘De deeleconomie interesseert de huurders niet bijzonder: het gaat hen er vooral om dat huren toegankelijk en laagdrempelig is. We verhuren ook boten in het buitenland: onder meer in Griekenland, Italië, Kroatië. Maar onze focus ligt voorlopig op de binnenlandse markt, want die levert nu nog de meeste omzet op: dus de Nederlandse consument die huurt in Nederland. We verwachten voor 2019 én 2020 100% groei. Aan de buitenlandse consumenten beginnen we voorlopig niet: daarvoor moet je een kas op oorlogssterkte meebrengen.’

Zwarte cijfers schrijven

‘Nu telt Barqo zo’n 21.000 geregistreerde geïnteresseerde Nederlandse consumenten die uit ruim 5.000 boten kunnen kiezen. De commissie die we berekenen was eerst gemiddeld 15% van de huurprijs, nu 19%, daar zit een eerlijk verhaal achter: het platform en de online marketing moeten goed onderhouden worden. We dachten twee jaar geleden in 2018 voor het eerst winst te gaan maken, maar dat was geen doel op zich. Dat is het wel voor 2019. Het is uiteraard belangrijk om als start-up aan groei te denken, daarbij in acht nemend dat het niet te lang duurt voor je zwarte cijfers gaat schrijven. Je kunt dat moment uitstellen, maar daar kleven risico’s aan.’

‘Om tijdig winst te kunnen maken, vinden we het belangrijk om op de kosten te letten. Dat zou een tip van mij zijn voor beginnende start-ups: zorg dat je kosten zo veel mogelijk variabel zijn, zodat je snel kunt bijsturen. Veel start-ups gaan op de fles door te hoge vaste kosten. Je leest nogal eens over een start-up die een half miljoen ophaalt en meteen vijftien, twintig mensen in vaste dienst neemt. Als zo’n team in welke zin dan ook niet genoeg toevoegt, is dat een pure vorm van geld verbranden.’

Blij verrast door krediet

In 2017 haalde Barqo met crowdfunding op Oneplanetcrowd bij 168 deelnemers € 434.302 op. Eerder al hadden informele investeerders voor zo’n 4,5 ton aandelen gekocht in Barqo. Vorig jaar heeft ABN AMRO een innovatiekrediet verleend waarvoor de overheid, via RVO, een groot deel van het risico op zich heeft genomen. De risicoanalyse is op dezelfde wijze uitgevoerd als voor ieder ander bedrijf. Het krediet wordt voornamelijk gebruikt om forser te investeren in de online marketing. Zo wordt bijvoorbeeld flink geïnvesteerd in de Search Engine Optimization (SEO) om de online vindbaarheid te verbeteren en zoveel mogelijk organisch verkeer te genereren.

Van Hoogenhuyze: ‘Ik was blij verrast dat de bank er zo open in stond: een goede ontwikkeling. Het zegt ons wel wat dat een bank vertrouwen in Barqo heeft. En ik vind het prettig om los van informele investeerders – business angels – ook een andere partij te hebben waar je mee schakelt en die meekijkt. Het is goed om verschillende soorten investeerders aan boord te hebben.’

Wat zou je anders doen dan in 2015, als je nú Barqo zou beginnen?

‘Zo snel mogelijk daadwerkelijk omzet draaien. Daar zijn we te laat mee begonnen: pas half 2016 namen we een payment-provider in de arm om online betalingen te kunnen faciliteren. Al zijn het geen wereldbedragen die er dan binnenkomen, het is voor een start-up altijd goed om aan investeerders te laten zien dat het businessmodel echt werkt. Verder zou ik veel eerder met data-analyse beginnen. Dat levert nuttige strategische inzichten op, ook in een vroeg stadium. We hebben de data-analyse en de business intelligence nu op orde – er is serieus mankracht voor vrijgemaakt. We zien veel sneller welk effect investeringen hebben. Stel: uit data-analyse blijkt dat hogere marketinginvesteringen in Friesland véél meer geïnteresseerde huurders zouden opleveren, maar dat je voor al die consumenten onvoldoende boten op het platform hebt staan. Dan is het slim om in Friesland geen extra marketinginvesteringen te doen, en je geld te besteden aan iemand die drie dagen per week werkt aan de acquisitie van commerciële verhuurders.’