Klantverhaal: Een duurzaam uitzendbureau waar de kandidaat centraal staat

door: Han Mesters

We zetten graag onze klanten in de spotlights. Zeker als ze een business model hebben waarin duurzaamheid sterk vertegenwoordigd is en kennis gedeeld wordt die voor andere ondernemers ook van toegevoegde waarde is. Onderaan deze blog is een gratis e-book te downloaden over best practices bij het werven en behouden van marketing talent.

“Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen gaat over People Planet en dan pas Profit. Deze volgorde is geen toeval”, zegt Dajenne Klarenaar. Dajenne is een bijzondere starter in de uitzendbranche met een nieuwe visie op het vak en veel aandacht voor innovatie.

Het begon onder een traumahelikopter

Dajenne vertelt over haar bijzondere start als uitzendondernemer in Maart 2018. “Daar hing ik onder een traumahelikopter na een ski ongeval in Oostenrijk. Alleenstaande moeder van 2 kinderen. Er ging van alles door me heen toen ik daaronder hing. Diagnose: gebroken rug. Wat nu? In januari had ik mijn baan opgezegd, auto in geleverd omdat ik voor mezelf wilde beginnen. Voordat ik op vakantie ging had ik een mooie website laten bouwen, kantoor ingericht en een flink netwerk opgebouwd. In het ziekenhuis kreeg ik een korset aangemeten en een flinke dosis morfine mee. Ik kan zitten, lopen en mijn kaakspieren doen het nog prima. Ik had zo’n zin om te starten! Zogezegd zo gedaan. De eerste plaatsing was een Interim Directeur ICT. Het ging boven verwachting!”

Werk Zoekt Vindt heeft unieke kandidaten in portefeuille

Door mijn grote netwerk melden kandidaten zich bij mij die van werkgever willen veranderen maar niet altijd in staat zijn om dat zelf te realiseren. Mijn verleden als psychotherapeut helpt bij het inschatten wat iemand wil doen en waar zijn kwaliteiten liggen. Hoe ziet zijn of haar toekomst eruit? Om de juiste persoon op de juiste plek te brengen, kijk ik binnen mijn bedrijf ‘Werk Zoekt Vindt’ ook nadrukkelijk naar de match met de  bedrijfscultuur. De kandidaat is dus ons vertrekpunt. People first! Wij beschikken op deze manier over kandidaten die alleen bij ons in een database staan.

Daarmee hebben wij een uniek aanbod voor werkgevers tegen scherpe tarieven. Wij detacheren de kandidaat 6 maanden zodat de nieuwe werkgever zich een goed beeld kan vormen. Hierna kan de kandidaat gratis worden overgenomen. Daarmee komt Profit bij ons op de laatste plaats.

ZV Marketing Profs voor allround online marketeers

In mei ontmoette ik Klaas Klunder. Een vakidioot op het gebied van Online Inbound Marketing. Hij heeft een Inbound marketingbureau “Marketing Penguin” en is daarnaast NIMA gecertificeerd docent bij NCOI (ZV Marketing Profs is ontstaan uit een samenwerking tussen mijn bedrijf Werkzoektvindt en Marketing Penguin van Klaas). Klaas vertelde dat hij bedrijven helpt door van hun website een ‘leadmachine’ te maken.

Je ziet vaak dat een bedrijf een goede website heeft met soms ook nog blogs, maar ze vergeten de bezoeker een reden te geven om zijn naam en email adres achter te laten. Bezoekers die nog in de oriëntatiefase zitten, vinden zelden een reden om zich bekend te maken als bezoeker. Hierdoor gaan veel leads verloren.

Door Klaas ben ik in contact gekomen met de markt van Marketing Automation Software. Dit is software waarmee je de online marketing kunt automatiseren. In het tijdperk van de digitale transformatie zal ieder bedrijf dit moeten gebruiken. Het is dan ook een snel groeiende markt waarin HubSpot marktleider is.

Niemand wil verkocht worden, mensen willen wel geholpen worden!

En zo is de uitbreiding ontstaan van ‘Zoekt Vindt Marketingprofs‘. Onder deze naam leiden wij in samenwerking met HubSpot platinum partner marketingbureau Marketing Penguin mensen op in de inbound marketing methode en in het gebruik van HubSpot marketing automation software. Dit doen wij gratis! Ook deze mensen detacheren wij voor 6 maanden waarna de kandidaat gratis kan worden overgenomen. Naast de opleiding begeleiden wij deze mensen op de werkplek om zo voor een maximaal succes te zorgen. Wij werken met een pool van schoolverlaters, herintreders, zelfstandigen of marketeers die hun carrière een boost willen geven. Wij zien een grote mismatch in deze markt. Er zijn veel traditionele marketeers maar de markt vraagt allround online marketeers. Online marketing werkt alleen als je alle relevante aspecten beheerst. Van contentmarketing tot SEO  (Seach Engine Optimalisation) en van Social Media tot Email marketing. Al onze kandidaten zijn op deze aspecten gecertificeerd door HubSpot.

ZV Marketingprofs helpt organisaties meer leads te krijgen via de website. Inbound Marketing is de methode om aan nieuwe emailadressen te komen op een manier die binnen de AVG privacyregelgeving past. Zorg voor de beste content waar mensen voor willen betalen en hun naam en emailadres achter willen laten. Deel je kennis en vermenigvuldig je omzet!

Leeftijddiscriminatie van oudere werknemers is een groot probleem

Door de vergrijzing moeten we tot 67 jaar doorwerken maar als je boven de 50 bent en een baan zoekt ben je bijna kansloos terwijl je dan nog 17 jaar moet werken! Wij hebben onlangs een hooggekwalificeerde man van 57 geplaatst die alle online marketing certificaten heeft behaald. Er zijn maar een paar mensen in NL met al deze certificaten. Hij werkt nu interim voor ons, maar met deze opleiding en ervaring is zijn kans op de arbeidsmarkt aanzienlijk groter geworden.

Onze ambitie is om deze mensen met een afstand tot de arbidsmarkt via interimklussen toch aan het werk te krijgen. Zo gaat ervaring niet verloren en kunnen deze mensen middels interim opdrachten – of nog mooier –  met een vast contract weer in het arbeidsproces komen. We leiden de mensen online op.  Relevante werkervaring wordt opgedaan door praktijkopdrachten. Daarnaast zijn er theoriedagen in het kantoor van Marketing Penguin in Baarn. Als de kandidaten eenmaal geplaatst zijn worden zij waar nodig door ons begeleid.

Ben je als organisatie wel aantrekkelijk voor kandidaten?

Ik kom bij veel organisaties die moeite hebben om de juiste kandidaten aan te trekken. Wat mij dan opvalt is dat ze online slecht zichtbaar zijn. En als ze al zichtbaar zijn worden er vooral standaardboodschappen gecommuniceerd zoals ‘klantgerichtheid en marktleiderschap’. Maar wat kan de organisatie nu echt? Hoe helpen zij hun klanten? Welke toegevoegde waarde hebben ze? Door interessante blogs en ebooks kunnen organisaties kennis delen die niet alleen interessant is voor hun klanten en prospects. Ook toekomstige werknemers zijn geïnteresseerd in deze verhalen.

De klanten van Marketing Penguin die de inbound marketingmethode toepassen, zien ook altijd een stijging in het aantal sollicitanten. Interessante case studies geven ook toekomstige werknemers een interessante inkijk in wat voor carrièrepaden er mogelijk zijn. Door de vergrijzing, aanhoudende economische groei en de online oriëntatie van kandidaten moet elke organisatie werken aan een goed online profiel. Dat is goed voor nieuwe klanten maar ook voor nieuwe sollicitanten.

Om bedrijven hierbij te helpen hebben wij een gratis ebook ontwikkeld. “De 5 geheimen om de beste sollicitanten te werven en te behouden” gratis te downloaden via deze link. Zo wordt de Inbound Marketing methode omgezet in de Inbound Recruitment methode! Een kwestie van de juiste helikopter view. Op deze manier hoeft werving en selectie geen trauma te worden zoals mijn avontuur dat dit jaar begon.

Dajenne Klarenaar is oprichter en directeur van Werk Zoekt Vindt en ZV Marketing Profs. Daarnaast is zij Commercieel Directeur van Online Marketing Bureau Marketing Penguin.