Headlines | Vrachtwagens in colonne staan nog stil

door: Bram van Amerongen

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Foto: Shutterstock

Headline:
Platooning is niet langer prioriteit voor Daimler Trucks. Uit testen blijkt dat de voordelen van de techniek, waarbij vrachtwagens elektronisch met elkaar verbonden zijn en in colonne rijden, lager uitvallen dan verwacht. De brandstofbesparing is te gering om de hoge investeringen te verantwoorden. Daimler Trucks blijft wel inzetten op autonoom vervoer en investeert 500 miljoen euro in de ontwikkeling van geheel zelfrijdende vrachtwagens.

Insight:
Transport en logistiek kan schoner, slimmer, en efficiënter. Truck platooning kan daaraan bijdragen. Truck platooning, waarbij alleen de voorste truck is bemand door een chauffeur die de snelheid en route van de colonne bepaalt, zorgt in theorie voor een betere doorstroming van het verkeer. Andere bijkomende voordelen zijn een lagere uitstoot van CO en minder brandstofverbruik, al is de winst op dit laatste punt volgens Daimler Trucks kennelijk nog onvoldoende.
Platooning krijgt internationaal aandacht en truckfabrikanten zijn bezig met het testen van deze techniek. Ook in Nederland zijn de ontwikkelingen vergevorderd. Tijdens de Experience Week Connected Transport eind vorig jaar, een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, werden 250 succesvolle ritten gemaakt met in colonne rijdende trucks. Uit ons rapport over innovatie in de logistiek blijkt dat transportondernemers echter terughoudend zijn over de toepasbaarheid van truck platooning. Om truck platooning op grote schaal succesvol uit te rollen, moeten aanpassingen worden gedaan in de bestaande infrastructuur en in wet- en regelgeving. 

Meer informatie:
• ABN AMRO-rapport Innovatie in logistiek; van kans naar realiteit
• ABN AMRO sectoranalist Bram van Amerongen, bram.van.amerongen@nl.abnamro.com