Headlines | Pakje bezorgen, retourpakket innemen

door: Bram van Amerongen

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Foto: Shutterstock

Headline:
PostNL wil het retourproces verduurzamen. De consument kan vanaf nu retourpakketten meegeven aan de PostNL-pakketbezorger. Het initiatief moet het aantal vervoersbewegingen verminderen. Dit biedt volgens PostNL gemak en het is bovendien duurzamer.

Insight:
Consumenten sturen via internet gekochte producten geregeld terug naar de webwinkel. Het aantal retourzendingen is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Zo’n negen procent van alle pakketten wordt volgens pakketbezorger DPD geretourneerd. Retourzendingen kosten veel geld en leiden tot extra transportkilometers en dus meer uitstoot van CO₂. Om het hoge percentage retourzendingen te drukken, is een efficiënte logistiek noodzakelijk. Naast PostNL werken verschillende marktpartijen hier al aan, zoals in het geval van de samenwerking tussen onlinesupermarkt Picnic en onlinewarenhuis Wehkamp. Klanten van Picnic kunnen hun Wehkamp­retouren meegeven aan de bezorger van hun boodschappen, waarop Picnic er vervolgens voor zorgt dat de pakjes weer bij Wehkamp terechtkomen. Picnic breidt de dienst nu uit met retourzendingen van alle webwinkels.

Tegelijk werken retailers aan andere oplossingen voor dit probleem, door er eenvoudig voor te zorgen dat de klant minder reden heeft om het product terug te sturen. Zo werkt Bol.com met behulp van teksten, foto’s en video’s aan een zo duidelijk mogelijke productbeschrijving om de klant nog voor het doen van de bestelling zo goed mogelijk te informeren. Coolblue laat klanten die een televisie willen kopen zelfs voor levering virtueel zien hoe de televisie thuis in de kamer staat.

Meer informatie: