Headlines | Coolblue verlaagt retouren met virtuele televisies

door: Sonny Duijn

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Foto: Shutterstock

Headline:
Coolblue biedt klanten extra gemak. Via een app biedt het e-commercebedrijf hen de mogelijkheid om virtueel te zien hoe een nieuwe televisie thuis in de kamer staat. Zo kunnen klanten al voor de daadwerkelijke levering bepalen welk formaat en type televisie het best past aan bijvoorbeeld een muur, in een kast of op een tv-meubel.

Insight:
Het nieuwste snufje van Coolblue heeft een duidelijk doel: het minimaliseren van het aantal retourzendingen. Van de bij Coolblue bestelde televisies gaat nu 15% retour. Die teruggezonden televisies moeten worden gecontroleerd, in de voorraad worden opgenomen en verliezen mogelijk waarde. Volgens Duits onderzoek kost elk teruggestuurd pakket een retailer 10 euro. Partijen die het aantal retourzendingen weten te verlagen, besparen dus veel kosten. Dat geldt in het bijzonder in de onlinemode. Klanten gebruiken nu hun woonkamer als pashok en sturen bergen kleding terug. Onlinereus Amazon heeft een patent aangevraagd voor technologie waarmee een klant virtueel kan zien hoe een kledingstuk staat. Kledingwinkel Rhone (VS) pakt het anders aan: klanten vullen op een website hun lichaamskenmerken in, een algoritme berekent vervolgens de maten en Rhone biedt daarop het passende kledingstuk aan. Naar verwachting gaan veel meer partijen dergelijke technologieën inzetten om de klant letterlijk op maat te bedienen en het aantal retourzendingen te verlagen.

Meer informatie: