Headlines | Bezorgplatform boert beter dan maaltijdbezorger

door: Stef Driessen

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Foto: Shutterstock

Headline:
Maaltijdbezorger Uber Eats zet de aanval in op marktleider Thuisbezorgd.nl, zo schrijft Het Financieele Dagblad. Het Amerikaanse bedrijf gaat later dit jaar net als Thuisbezorgd werken voor restaurants en cateraars die zelf bezorgers in dienst hebben. Dit zijn ketens als Domino’s, New York Pizza, Taco Mundo, Spare Rib Express, Sushipoint en De Beren. Op dat deel van de bezorgmarkt heeft Thuisbezorgd nu vrijwel het rijk alleen.

Insight:
De Nederlandse markt voor bezorgmaaltijden groeit hard. De omzet van de sector steeg van EUR 472 miljoen in 2014 naar EUR 1,9 miljard eind 2019. Afgelopen jaar zat de groei vooral bij de bezorging van sandwiches (+44,5 procent), gevolgd door maaltijden uit de Nederlands-Franse keuken (+35,3 procent).

Op de markt voor bezorgmaaltijden zijn allerlei partijen actief: bezorgketens, onafhankelijke bezorgrestaurants, bezorgplatforms en logistieke dienstverleners die restaurants-zonder-eigen-bezorgers bedienen. Het alleen bezorgen van maaltijden is niet winstgevend. In augustus vorig jaar staakten logistieke dienstverlener Foodora en bezorgplatform Hungry hun activiteiten. Het verdienmodel van bezorgers wordt gekenmerkt door relatief hoge variabele kosten. Bij iedere bezorging wordt de (fiets)koerier immers betaald.

Uber Eats was tot dusver alleen actief als logistieke dienstverlener, maar nu wordt het dus ook een bezorgplatform. Een zogenoemd ‘online food delivery-platform’ koppelt de hongerige consument en het deelnemende restaurant aan de op dat moment beste bezorgmethode. De kosten per bestelling zijn beperkt, omdat de investeringen in de technologie en klantenbinding al gedaan zijn. Vanuit dat oogpunt is de zet van Uber Eats een verstandige, want juist bij deze platforms zit de sterkste groei.

De vraag is wel of de voorsprong van Thuisbezorgd nog in te halen is. Doorgaans gaan consumenten naar de platforms met de meeste restaurants en andersom sluiten restaurants zich bij voorkeur aan bij de platforms waarop de meeste consumenten actief zijn. Uit onderzoek van McKinsey (november 2016) blijkt dat 80 procent van de restaurants niet of zelden overstapt.

Meer informatie: