Metaalgekletter

door: Casper Burgering

Het is oorlog. En het ziet ernaar uit dat de strijdende partijen nog ver verwijderd zijn van een staakt-het-vuren. Want de belangen zijn hoog en beide partijen geven niet zomaar zonder slag of stoot toe. Nadat de eerste opmars was gestuit verschansten de rivalen zich in de loopgraven. En sindsdien wordt de strijd op vooral één front uitgevochten. De vraag is of er nog een big push gaat komen. De weerstand aan beide zijden is in ieder geval hoog en de strategische stellingen van de opponenten staan stevig.

CO2

We schrijven 3 juni 1999. De Amerikaanse staalindustrie is een nieuw offensief begonnen in de zogenoemde ‘Staal-versus-Aluminium-oorlog’. Het Amerikaanse Iron & Steel Institute (AISI) opende zijn jaarvergadering met de resultaten van een Massachussetts Institute of Technology (MIT) onderzoek. Het onderzoek weerlegt de claim van Alcoa (de grootste aluminiumproducent in de VS) dat een toename van aluminium in auto’s de luchtvervuiling sterk zou verminderen. De claim was gebaseerd op het feit dat lichtere auto’s minder brandstof verbruiken. Maar het MIT- onderzoek merkt op dat het produceren van één ton nieuw aluminium ongeveer tien keer meer CO2-uitstoot genereert dan het productie van één ton staal. Sindsdien is het metaalgekletter alleen maar toegenomen en blijft het thema van de netto uitstoot van beide metalen het grootste punt van discussie in de jaren die volgen.

F-150

We maken een sprong van 15 jaar. In april van 2014 kondigt Ford aan dat de carrosserie van hun populaire pick-up truck F-150 in 2015 geheel uit aluminium zal bestaan. De keuze van Ford betekende een keerpunt in de zogenoemde oorlog. Het werd gezien als de grootste gok van Ford in tientallen jaren: is het de geboorte van een nieuwe industriestandaard of wordt het de doodsteek voor de F-150 pick-up truck? In augustus 2015 worden de eerste nieuwe F-150 verkocht en het blijkt uiteindelijk een goede keuze: een jaar later kan Ford melden dat de F-150 voor het 40e opeenvolgende jaar de best verkochte pick-up truck is in de VS. Halverwege 2018 werden nieuwe verkooprecords bekend gemaakt.

A8

Is daarmee de ‘Staal-versus-Aluminium-oorlog’ teneinde gekomen? Nee, want de staalindustrie heeft in de tussentijd niet stil gezeten. De hardheid van staal is over de afgelopen 20 jaar bijna vertienvoudigd, terwijl het gewicht niet significant is toegenomen. De sterkte-gewichtsverhouding van staal is daarmee door de jaren heen sterk verbeterd. En dat was voor Audi in 2017 één van de argumenten om de mix van materialen in de A8 aan te passen in het voordeel van staal. Terwijl de carrosserie van de A8 versie uit 2008 nog voor 92% uit aluminium bestond, zal de mix in 2018 uit 40,5% staal, 58% aluminium en 1,5% andere materialen bestaan.

Oorlog is verwerpelijk, maar deze strijd juich ik van harte toe. Want het is een goede aanjager van innovatie. De vraag naar voertuigen met lage emissies en een hoog efficiënt brandstofverbruik neemt alleen maar toe. Bovendien zijn elektrische auto’s ook gebaat bij lichtere metalen en juist in dat segment is sterkere groei te verwachten. De metaalbehoefte die dat oplevert vergt nieuwe technieken en efficiëntere metaalproducten. Dus ik hoop dat zowel de aluminium- als staalsector de komende jaren hevig blijven strijden voor elke kilo metaal in de auto.

Deze column staat ook in het vakblad Vraag & Aanbod.