Mag het één minuutje meer zijn….

door: Bart Banning


De decembermaand voelt voor mij altijd apart. Voor de kerstperiode moeten nog veel klussen worden geklaard. De drukte is bij iedereen goed merkbaar. Op de weg sleuren we ons gedurende de donkere dagen als mieren in een laag tempo door de vele files. De jaarlijks terugkerende kerstmuziek kan deze ellende slechts licht verzachten. En voor velen misschien ook wel helemaal niet.
En dan ineens, dit jaar vanaf 21 december, lijkt het alsof er in de ballon geprikt wordt, alle lucht er uit gaat en we massaal in de ruststand gaan. Een herkenbaar gevoel?

Deze ruststand geldt echter niet voor iedereen. Voor een bepaalde groep geeft de periode van de feestdagen weinig reden tot ‘feest’. Net bijgekomen van de piek in traffic en omzet van Black Friday (in mijn ogen meer een Black weekend), Cybermonday en Sinterklaas, staat de volgende logistieke climax voor de deur. Ongelooflijk maar waar, onze koophonger lijkt nog steeds niet gestild. Ook de kerstdagen zal door vele duizenden onder ons keihard gebuffeld worden om alle artikelen just in time bij u op de deurmat af te leveren. Een omvangrijke, en accurate logistieke prestatie waarin fysiek en digitaal, mens en machine, nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. Iets dat de meeste consumenten zich overigens helemaal niet bij hun ‘snelle click’ realiseren.

Ik vraag om extra respect en aandacht voor logistiek medewerkers, planners, en chauffeurs bij transport- en fulfilmentbedrijven. Zij zetten voor de zoveelste keer tijdens de drukste periode van het jaar het beste beentje voor om onze feestdagen te laten slagen. Maar het zijn ook deze mensen die, net als u en ik, het hele jaar door al met tomeloze energie en op de top van hun kunnen hebben gewerkt. 2018 was immers, economische gezien, weer een topjaar. Haal de groeicijfers van bouwsector, food en non food retail, industrie en leisure (hotels en horeca) er maar bij. Sterk gestegen omzetten en volumes die ook door bedrijven uit de logistieke sector zijn opgeslagen, gedistribueerd en vervoerd. Voor deze medewerkers wordt het ballonnetje nog niet ontlucht, maar de druk nog een paar weken opgevoerd.

Ik doe een appèl op u allen. Wij kunnen de druk voor de mensen in de (web) winkels en de logistieke sector wat verlagen. Ten eerste: spreid de piekvolumes tijdens de feestdagen. Dat kan heel simpel door uw bestelling ruim op tijd te plaatsen. Niet alles hoeft binnen 24 uur in huis te zijn toch? Dat is beter voor warehouse medewerkers, planners, chauffeurs, én het milieu. En het voorkomt teleurstelling aan uw kant voor net dát ene pakje dat, ook net bij ú, niet op tijd wordt geleverd. Mijn tweede suggestie is meer een wens. Geef elkaar de ruimte. Niet alleen letterlijk. Maar ook figuurlijk, geef elkaar meer tijd. Vrachtwagens en busjes zijn onderweg voor u. Ze hebben recht op meer geduld en respect van ons allemaal. Dit leidt zeker tot minder stress en ongelukken. En kunnen ook zij veilig aanschuiven aan de eigen kersttafel. Geef ze dat minuutje extra.

Dit is mijn laatste column van dit jaar. Tijd voor een knipoog naar 2019. Mijn collega macro economen voorspellen voor 2019 aanhoudende groei, zij het op een iets lager niveau dan 2018. Dus ook nu staan we voor wederom een grote uitdaging op logistiek gebied. Een mooi uitgangspunt om kansen tot keten- samenwerking opnieuw onder de loupe te nemen en elkaar actief op te zoeken. Minder logistieke verspilling en een concrete volgende stap in de transitie naar een duurzame logistieke sector. Daar ligt de grootste opgave voor de komende jaren. En niemand zal zich willen of kunnen onttrekken aan de verantwoordelijkheid om een steentje bij te dragen.
Afsluitend, het blijven drukke tijden. Mens sana in corpore sano, een gezonde geest in een gezond lichaam, is een aloud gezegde dat extra aandacht vraagt. Een goede balans tussen werk en privé is ook duurzaam. Daar is geen Nationaal Preventie akkoord voor nodig. Het is iets van ons allemaal. Let bewust een beetje beter op elkaar.

Ook hier mag het best een minuutje meer zijn!

Deze column is eerder deze week geplaatst in Nieuwsblad Transport