Headlines | Amazon: vriend of vijand?

door: Sonny Duijn

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Foto: Shutterstock

Headline:
E-commercereus Amazon produceert zijn eigen speelgoed, onder het private Label AmazonBasics. Daarmee stapt Amazon in het gat van Toys ‘R’ Us, waarvan de Amerikaanse tak ter ziele ging. AmazonBasics maakt sinds 2013 een excessieve groei door en vormt een bedreiging voor traditionele speelgoedmakers: het aandeel van concurrent Mattel daalde met ruim 6% sinds de bekendmaking deze week door TJI Research.

Insight:
Winkeliers hebben een haat-liefdeverhouding met platformen als Amazon. Voor producenten geldt waarschijnlijk hetzelfde. De liefde ontstaat omdat platformen de mogelijkheid bieden om extra spullen online te verkopen, zonder dat een winkelier/producent zelf hoeft te investeren de logistiek. Amazon verkoopt bijvoorbeeld speelgoed van de Britse retailer Hamleys en van de merken Hasbro en Mattel. Het platform is een extra afzetkanaal. Achterdocht is er ook. Een winkel of merk dat gaat verkopen via een platform deelt zo de eigen verkoopinformatie. En de e-commerce-reuzen weten als geen ander hoe deze data om te zetten in kennis. De grote nachtmerrie is dus dat een platform als Zalando vanuit die kennis een eigen kledingmerk start dat perfect inspeelt op de marktbehoefte. Daar hebben de concurrerende kledingmerken dan wel eerst aan meegewerkt. Of dat Amazon dus een eigen speelgoedmerk produceert, zoals nu bewaarheid wordt. En wie zegt dat Amazon geen fysieke speelgoedwinkel begint? Het opende in Seattle immers al een boekwinkel, waarin boeken die vaak in combinatie met elkaar worden verkocht vlak bij elkaar liggen. Dergelijke marktkennis verkrijgt Amazon online.

Meer informatie:
• ABN AMRO-rapport Van data naar daadkracht
• Sonny Duijn, ABN AMRO sectoreconoom, sonny.duijn@nl.abnamro.com