Headlines: Airbnb 2.0 | groene multinationals | Smart gaat om

door: Loek Caris

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

In deze aflevering zoomen we in op
Airbnb: tiny house 2.0
Multinationals in groene energie: niet goed voor burger
Automerk Smart volledig elektrisch

Airbnb: tiny house 2.0

foto: Shutterstock

Headline:
Airbnb gaat huizen bouwen. In 2019 start het bedrijf met de bouw van prototypes en moet de eerste reeks testhuizen klaar zijn. Het nieuwe initiatief heet Backyard en komt van dochterbedrijf Samara dat nieuwe producten en diensten ontwikkelt. Door gebruik te maken van systeembouw en smart home-technologie wil Airbnb toekomstbestendige en duurzame huizen ontwerpen die geschikt zijn voor zowel permanente bewoning als verhuur.

Insight:
De woonvraag van de toekomst komt van jongeren, oudere stellen en alleenstaanden. Dit vraagt om een nieuwe manier van bouwen en wonen: klein, betaalbaar, duurzaam, voorzien van comfort, gemak en veiligheid. Steeds vaker worden modulaire en in de fabriek gebouwde woningen ingezet om snel en efficiënt op deze markt in te spelen. Deze ‘units’ hebben een korte bouwtijd, lage faalkosten, efficiënte productie met constante kwaliteit, een korte time-to-market en comfort. Bovendien scoren deze nieuwe bouwconcepten hoog op duurzaamheid door het energiegebruik, de afvalproductie en het aantal transportbewegingen te verminderen. In Nederland worden duizenden verplaatsbare woningen ingezet in de strijd tegen het woningtekort. Deze woningen zijn gemakkelijk te demonteren, te verplaatsen en eventueel terug te nemen door de bouwer. ‘Traditionele’ bouwers spelen hier al op in, maar nu zien ook bedrijven van buiten de bouwsector kansen.Zo heeft Ikea het zelfbouwconcept WikiHouse op de markt gebracht en betreden techgiganten als GoogleAmazon en Microsoft de vastgoedmarkt.

Meer informatie:

Multinationals in groene energie: niet goed voor burger

foto: Shutterstock

Headline:
Grote multinationale bedrijven schakelen op grote schaal over naar duurzaam opgewekte elektriciteit. Dat doen ze steeds vaker door de volledige productie van een nieuw windpark of zonnepark af te nemen. Omdat daarmee de afname is gegarandeerd tegen een bepaalde prijs, kan dat de bouw van deze parken bevorderen. Een welkome ontwikkeling nu de overheidssubsidies voor groene stroom opdrogen.

Insight:
De opkomst van deze zogenoemde power purchase agreements (PPA’s) lijkt onstuitbaar vanwege de grote vraag uit het bedrijfsleven en de kasstroombehoefte van parkontwikkelaars. PPA’s leiden echter tot minder handel op de groothandelsmarkten (spotmarkt en termijnmarkt) voor groene energie en vormen daarmee een bedreiging voor de liquiditeit. Illiquiditeit betekent meestal een hogere prijs. Particulieren en mkb-bedrijven, die ook groene stroom willen afnemen maar via hun energieleverancier aangewezen zijn op de openbare markt, zijn hier de dupe van. Hogere marktprijzen werken bovendien de energietransitie als geheel tegen. PPA’s zijn juridisch maatwerk en daarmee zelf niet verhandelbaar. De oplossing is misschien gelegen in de ontwikkeling van een modelcontract-PPA door branchevereniging Energie Nederland. Hier zijn de PPA-partijen zelf ook bij gebaat.

Meer informatie:

Automerk Smart volledig elektrisch

foto: Shutterstock

Headline:
Smart doet de fossiele verbrandingsmotor in de ban. Met ingang van 2019 verkoopt het hippe automerk in ons land alleen nog volledig elektrisch aangedreven modellen. Het is de eerste autofabrikant op de Nederlandse markt die helemaal ‘over gaat’. Een radioreclamecampagne moet de automobilist alvast warm laten lopen voor het idee. Vanaf 2020 wil het Duitse merk in heel Europa alleen nog elektrische auto’s aanbieden.

Insight:
Nederland is niet de eerste markt waar de Smart-benzineauto’s uit de showroom verdwijnen. Eerder gebeurde dat al in de VS, Canada en Noorwegen. In de VS leidde de ‘elektrificatie’ van Smart tot een ‘shake out’ van 60% van het distributienetwerk. In steden waar elektrisch rijden financieel gestimuleerd wordt, zoals Los Angeles, San Francisco, Miami en New York, bleven dealers trouw aan het merk. Ook Noorwegen en de Canadese provincie British Columbia zijn fiscaal gedreven markten. Het voornemen van de Nederlandse overheid om particulieren vanaf 2021 een flinke aanschafsubsidie te geven voor emissieloze auto’s gaat Smart geen windeieren leggen. Voor moederconcern Daimler is Nederland een interessante markt om binnen de Europese Unie het water te testen voor hoofdmerk Mercedes. Smarts worden vaak onderhouden door Mercedes-dealers. Die kunnen nu alvast oefenen voor een toekomst met grootschalig elektrisch rijden.

Meer informatie: