Groei voor Retail in 2019 en 2020, maar speelveld is complex

door: Sonny Duijn

De Retail-sector kan met gemengde gevoelens terugblikken op 2018. De laatste maanden daalde het consumentenvertrouwen, en het aantal faillissementen is in 2018 verrassenderwijs iets toegenomen ten opzichte van 2017. Tegelijkertijd steeg de consumptie in ons land en wist de Retail-sector als geheel een duidelijke volumegroei te boeken. Bijvoorbeeld de supermarkten, de autobranche en de online Retail wisten duidelijk te groeien.

Meer informatie over de economie en de sector Retail is te vinden in de Stand van de Retail:

Stand-van-de-Retail-dec-2.pdf (677 KB)
Download

Consumentenvertrouwen gedaald, maar is bovengemiddeld

Het consumentenvertrouwen daalde in december voor de vijfde maand op rij, naar een score van 9. In 2018 en 2017 was die score niet eerder zo laag, maar het vertrouwen van consumenten staat wel een stuk boven het langjarig gemiddelde.

De daling van het consumentenvertrouwen in december lijkt zowel economische als financiële redenen te hebben. De gedaalde score over het economisch klimaat kan te maken hebben met een aantal internationale events, zoals de Brexit-perikelen, de begrotingsperikelen in Italië en het handelsconflict tussen de VS en China. Bovendien kan het vooruitzicht van een tragere economische groei in Nederland hierbij een rol spelen.

Tegelijkertijd is de consument ook voorzichtiger over de eigen financiële situatie. Mogelijk heeft het vooruitzicht van een minder sterke stijging van het besteedbaar inkomen van huishoudens in 2019 hiermee te maken.

Verwachting voor 2019 en 2020

We verwachten opnieuw een jaar van groei voor de Retail. Voor zowel 2019 als voor 2020 gaan we uit van een groei van 2%, geholpen door de economische omstandigheden. Dit betekent echter wel een vertraging ten opzichte van 2018. Het inkomen van huishoudens neemt in 2019 minder snel toe en hetzelfde geldt voor de consumptie. Een belangrijke sentimentsindicator, het consumentenvertrouwen, neemt de laatste maanden af.

Achter de gestage groeicijfers ontrolt zich bovendien een complex speelveld. De consument is in de loop van de jaren kritischer geworden en heeft meer macht gekregen. De consument maakt via het internet eerst een vergelijking tussen producten alvorens naar de winkel te gaan, en soms vind die laatste stap niet plaats. Bovendien hebben de winkeliers te maken met forse concurrentie.

Personeelstekort speelt ook in de Retail

Het aantal openstaande vacatures neemt toe. Ook in de Retail merken bedrijven dat: soms moeten winkels hun openingstijden beperken. Hoe minder snel die vacatures worden opgevuld, hoe meer pijn het gaat doen.

Het tekort aan personeel speelt in de Retail-sector niet zo erg als in sommige andere sectoren, maar is wel aan de orde van de dag. In het vierde kwartaal van 2018 ziet (netto) 16% van de detailhandelaren het tekort aan personeel als belemmering. Dit is fors meer dan een jaar eerder, toen 6% van hen het tekort aan personeel als belemmering zag. Eind 2016 was dit nog 2%.

Dat is zorgelijk, ook omdat service het voornaamste onderscheidende kenmerk is van de winkel; juist nu de klant zich in hoge mate digitaal oriënteert. Sterker: klantvriendelijkheid, ondersteuning en sfeer in de winkel hebben een grotere invloed op de klanttevredenheid dan het assortiment of de prijzen.