Verkoop tuinproducten helpt doe-het-zelf-winkels

door: Sonny Duijn

Hoewel de woningverkopen dit jaar krimpen, groeien de verkopen van de doe-het-zelf-branche. Deze branche zag de verkoopvolumes tot en met augustus met 3,4% toenemen, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee is de doe-het-zelf-branche een van de sterkst groeiende branches binnen de Retail. Er was echter wel sprake van prijsdruk, waardoor de omzet van deze branche trager (met 1,9%) toenam (CBS, bewerking ABN AMRO). De branche profiteert van de positieve economische omstandigheden: consumenten hebben meer te besteden.

Tegelijkertijd is er sprake van forse concurrentie; er is nu meer vloeroppervlak van de doe-het-zelf-branche dan voor de crisis, terwijl er bijna een kwart minder verkocht wordt. Bovendien bestaan er uitbreidingsplannen van de internationale bouwmarktketens.

Meer informatie over de economie en de sector Retail is te vinden in de Stand van de Retail van de maand oktober:

Stand-van-de-Retail-oktober.pdf (835 KB)
Download

Verschillen per productcategorie

Binnen de doe-het-zelf-branche bestaan echter bovendien verschillen in groeitempo per productcategorie. De sterkste omzetgroei binnen deze branche wordt gerealiseerd door de verkoop van tuinproducten. Volgens onderzoeksbureau GfK groeide de omzet in deze categorie met ongeveer 12,5% in 2018 tot en met augustus, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Ter vergelijking: bij sanitair en tegels was sprake van 1,1% groei en decoratieve artikelen groeiden met 0,2%. Tuinproducten zijn inmiddels goed voor ongeveer 15% van de verkopen in de sector.

Uiteraard kan niet alleen de doe-het-zelf-branche profiteren van de populariteit van tuinproducten. Zo zijn er in Nederland 628 vestigingen van winkels in tuinartikelen en zijn er 134 vestigingen van tuinmeubelwinkels in ons land, voor wie deze ontwikkeling egunstig is.

Online retail groeit snel, vooral bij ‘multichannelers’

De sterkste groei zit in Retail-sector zit echter bij de online Retail: er was sprake van een groei in internetomzet met 20,4% in 2018 tot en met augustus. Vooral de online omzet van ‘multichannelers’ (met een focus op fysieke winkels), stijgt daarbij snel.

Supermarkten groeien dit jaar ook duidelijk, waarbij de verkoopvolumes tot en met augustus met 2,9% toenamen en de omzet zelfs met 4%. Dat de omzet sneller stijgt dan de volumes, komt deels door prijsverhogingen en wellicht ook deels door een hoger aandeel van margerijke producten als vers. Het omzetaandeel van vers groeide de afgelopen jaren. Zoals in de laatste jaren gaat die groei van deels ten koste van de verkopen van voedingspeciaalzaken.

In detailhandel als geheel stegen tot en met augustus met 3,2%, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.