Headlines: vrachttaks | datacenter-restwarmte | black friday

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

In deze aflevering zoomen we in op
Vrachttaks
Restwarmte uit datacenters
Black Friday

Laat de vrachttaks de problemen van de sector nu al oplossen

Vrachtverkeer op de A12 (foto: Shutterstock).

Headline:
Vrachtwagens gaan vanaf 2023 een heffing betalen voor het rijden op snelwegen en enkele provinciale en lokale wegen. De ministerraad heeft ingestemd met deze zogeheten ‘vrachttaks’, die al was aangekondigd in het regeerakkoord. De hoogte van de kilometerheffing is nog niet bepaald. Wel is duidelijk dat schonere vrachtwagens minder gaan betalen en dat de inkomsten terugvloeien naar de transportsector; deels in de vorm van een lagere motorrijtuigenbelasting en deels voor innovatie en vergroening van het vrachtvervoer.

Insight:
De sector staat achter de vrachttaks. In Europa hebben vijftien landen deze al ingevoerd. Het is jammer dat de problemen die de sector nu parten spelen met behulp van taks pas over vijf jaar worden aangepakt. Door economische groei en verstedelijking blijft het aantal vrachtkilometers de komende jaren doorstijgen. Het reistijdverlies door files ligt in 2023 35% hoger. De CO2-emissies van het vrachtvervoer stijgen en de filekosten drukken de toch al dunne marges. Het is een interessant idee om de opbrengsten van de vrachttaks als voorschot uit te keren aan de sector. Vlooteigenaren kunnen dan alvast investeren in een CO2-neutraal wagenpark en in business intelligence-software waarmee ze hun vervoerscapaciteit beter kunnen benutten. Wegbeheerders kunnen met het voorschot extra vaart maken met het aanleggen van infrastructuur voor het tanken van biobrandstoffen en elektriciteit.

Meer informatie:
• ABN AMRO-rapport Innovatie in logistiek; van kans naar realiteit
• Bart Banning, ABN AMRO sector banker, bart.banning@nl.abnamro.com

Restwarmte is niet duurzaam genoeg voor energieneutrale woningen

Zwembaden zijn, mits dichtbij, ideale afnemers voor datacenter-restwarmte (foto: Shutterstock).

Headline:
Restwarmte uit commerciële datacenters wordt momenteel nauwelijks hergebruikt. Volgens adviesbureau Berenschot kan 56% van de restwarmte van deze 114 datacenters rendabel worden hergebruikt. Zo’n 120.000 bestaande woningen en 135.000 nieuwbouwwoningen liggen binnen een commercieel aantrekkelijke afstand van de datacenters. Ook sommige glastuinders en zwembaden kunnen profiteren, zodat deze sectoren respectievelijk 5,2% en 7,1% van hun warmtevraag kunnen afdekken met datacenter-restwarmte.  In totaal zit er een potentiële CO2-reductie van 410K ton in het vat, wat 12% is van de reductieopgave van de Klimaattafel Gebouwde Omgeving.

Insight:
Er is een aantal redenen dat restwarmtebenutting van datacenters niet van de grond komt. De warmte die een datacenter produceert is 25°C. Transport over lange afstanden geeft teveel afkoeling en het ‘opwerken’ van de temperatuur is te duur. Daarom is er voor 44% van de beschikbare warmte geen klandizie te vinden. Dit houdt investeerders tegen. De resterende 56% blijft volgens Berenschot interessant genoeg. Maar in Nederland is het momenteel niet duidelijk wie al die nieuwe netten moet gaan bouwen: de netbeheerder (publiek) of het warmtebedrijf (privaat)? In de nieuwe ‘Warmtewet 2.0’ moet hierover een knoop worden doorgehakt. Private bedrijven investeren niet zonder gunstige en risicovrije financieringsvoorwaarden. Bovendien moeten ze – net als bij duurzame-energieproducenten – worden gecompenseerd voor de ‘onrendabele top’. Daarnaast is het jammer dat de overheid in de nieuw bouwregels voor (bijna) energieneutrale woningen restwarmte uit datacenters niet ziet als ‘hernieuwbare energie’. Dit moet snel veranderen. Bij hergebruik van restwarmte komt net zo weinig CO2 vrij als bij energieopwekking via zon en wind.

Meer informatie:
• ABN AMRO-rapport Utilities maakt weg vrij voor transitie naar hernieuwbare energie
• Casper Wolf, ABN AMRO sector analist, casper.wolf@nl.abnamro.com

Internet-koopjesdagen: retailer, bezint eer gij begint

Internet-koopjesdagen breken verkooprecords (foto: Shutterstock).

Headline:
Over een week is het Black Friday, de dag waarop winkeliers hun waar tegen spotprijzen in de online etalage leggen. Singles Day, de koopjesdag voor de Chinese internetconsument, heeft vorige week alle records gebroken. Alibaba zette ruim $ 25 mrd om en versloeg daarmee de meest optimistische voorspellingen. Rivaal JD.com versloeg Alibaba’s record van vorig jaar: ruim $ 19 mrd. Black Friday en Cyber Monday zijn de twee belangrijkste feestdagen voor Amerikaanse online retailers. Vorig kwam de online omzet van beide feestdagen samen uit op ruim $ 6 mrd. In Nederland noemde Bol.com Black Friday vorig jaar de allerdrukste dag van het jaar, drukker nog dan de dagen voor Sinterklaas en Kerstmis.

Insight:
Black Friday wordt ook door de grote Nederlandse internetretailers gepromoot. Kleinere online spelers en partijen die het online kanaal combineren met fysieke winkels moeten zich afvragen of het verstandig is om groots in te zetten op dit snelgroeiende koopjesfestijn. De toch al lage marge op veel online producten moet op 23 november nog verder omlaag. U kunt zich dus afvragen of dit de manier is waarop u zich als retailer wilt onderscheiden. Het verschil kunt u ook maken door veel kennis en informatie te delen met de online klant, zoals websites van bouwmarkten doen. Bij online modewinkel Only for Men maakt u online een afspraak met een modeadviseur in een fysieke winkel. Andere winkeliers werken succesvol samen in een online platform dat dient als aanjager van de winkelverkoop, zoals De 9 Straatjes.

Meer informatie:
• ABN AMRO-column Omnichannel voor meeste retailers vergezicht
• Sonny Duijn, ABN AMRO sector econoom, sonny.duijn@nl.abnamro.com