Nieuwe ingredienten en minder plastic: dit was de SIAL

door: Nadia Menkveld

Op het eerste gezicht lijken de gepresenteerde producten op de Salon International de l’Alimentation (SIAL) dit jaar nauwelijks verrassend. Tapenade, pannenkoekenmeel, een energybar. Met her en der een originele typografie op een moderne verpakking. Niks nieuws. Maar als je de ingrediëntenlijstjes leest, wordt de  innovatie duidelijk:  zeewier, wortelmeel of sprinkhaan. Op de SIAL in Parijs, ’s werelds grootste tweejaarlijkse foodbeurs, werd afgelopen week duidelijk dat ondernemers en studenten volop met gezonde en duurzame ingrediënten experimenteren.

In Parijs komen op 250.000 vierkante meter beursvloer 7.200 ondernemers uit 119 landen samen om hun producten te laten zien aan ongeveer 160.000 bezoekers. Met een Future Lab en verschillende innovatieprijzen is de SIAL een geschikte plek om nieuwe producten en trends te spotten. Wij bezochten de beurs en deze vier dingen vielen ons op:

  • Vega tussen het vlees

De vlees- maar ook visvervangers waren een opvallende verschijning op de beursvloer. Tussen de Iberische hammen en de kippenvleugeltjes bood Beyond Meat zijn waar aan: een vleesloze burger. En het bedrijf was niet de enige. Op de SIAL 2018 kregen de vlees- en visvervangers een veel serieuzer podium dan in 2016. De markt voor vleesvervangers is misschien nog een nichemarkt, maar hij groeit snel, nu vlees het middelpunt is van een maatschappelijk debat. Dit debat verandert het consumentengedrag en daar spelen ondernemers op in. Het gaat steeds meer over de vraag hoe we de menselijke eiwitbehoefte kunnen invullen anders dan met vlees. Het aanbod van vleesvervangers neemt flink toe, de smaak wordt beter en nu grote foodondernemingen in deze markt investeren, zal de kwaliteit nog meer toenemen. ABN AMRO verwacht dit jaar een groei van 6% en volgend jaar van 8%.

  • Veel ruimte voor Food-startups

Anders dan in andere jaren was er dit jaar opvallend veel ruimte voor startups op de SIAL. Bedrijfjes die vaak met een enkel product of concept de markt proberen te veroveren. Kikkererwtsnacks, groenteblokjes of cafeïnerepen. In de foodsector neemt het aantal start-ups toe. Ook in Nederland. De afgelopen vijf jaar kwamen er in Nederland veel nieuwe ondernemingen bij over de volle breedte van de sector. Zo nam het aantal producenten van bakkerijproducten fors toe en steeg het aantal ambachtelijke bierbrouwers. De enorme populariteit van ‘thuisbakken’ en de stijgende vraag naar speciaalbieren in de horeca en supermarkt zijn belangrijke aandrijvers van deze groei. De ontwikkeling sluit nauw aan bij een bijna maatschappijbrede behoefte om industriële processen weer ambachtelijk te maken.

  • Nieuwe ingrediënten in oud jasje

Veel innovatie vonden we in de producten zelf, die nieuwe en vaak originele ingrediënten bevatten. Zo won het drankje Give it a shot de innovatieprijs in de categorie niet-alcoholische dranken. Give it a shot werkt met originele ingrediënten die geassocieerd worden met een gezonde levensstijl, zoals actieve houtskool, kurkuma en gember. Ook werden vaak groentes verwerkt in producten die van oudsher vooral meel bevatten. Zoals Panggies, pannenkoekenmeel dat voor een groot deel uit wortel, broccoli en spinazie bestaat. Zeewier was ook duidelijk een geliefd ingrediënt voor innovatieve foodondernemers. Van zeewiertapenades tot zeewierchips en ook als ingrediënt voor banketbakkersproducten. En uiteraard mochten de insecten als ingrediënt ook niet ontbreken.

  • Minder plastic

In de foodsector zijn plastic verpakkingen en het verminderen van zwerfvuil een belangrijk thema. In Nederlandse drankensector speelde dit jaar bijvoorbeeld de vraag of statiegeld op onder meer kleinere flesjes ingevoerd moest worden. Met de belofte om voor 2021 90% van het plastic te recyclen, hoopt de sector dit te voorkomen. Het blijft een onderwerp waar de hele foodsector mee worstelt. Met behulp van nieuwe alternatieve verpakkingen en nieuwe recyclingmethoden probeert de branche dit probleem het hoofd te bieden. Op de SIAL was te zien dat veel foodondernemers  gemotiveerd zijn om duurzame producten in de schappen van de supermarkt te krijgen. En daarbij hoort ook het terugdringen van plastic. Zo is daar het eetbare rietje. Een rietje gemaakt van suiker, dat in verschillende smaken (kaneel, citroen of gember) geleverd kon worden. Of, zoals het bedrijf Rolli uit Italië, dat bevroren biologische groente verkoopt in afbreekbare papieren zakken. Met dit product won het bedrijf de zilveren award van de SIAL.