Klantinterview Brisker Group: Ondernemers moeten doen waar zij goed in zijn!

door: Han Mesters

Payroll is booming. Ruim 300.000 bedrijven en zelfstandigen maken er gebruik van. Dit heeft de branche zeer aantrekkelijk gemaakt voor investeerders. Voorheen waren De Hoge Dennen, ABN AMRO participaties en Waterland de partijen die in payrollbedrijven investeerden. Anno 2018 is daar alleen Waterland nog van over met een belang in de recent gevormde Brisker Group. Deze Group bestaat uit Holland Payroll, Nextpayroll, Pay for People, Smart Services en Tentoo. Als Brisker Group versterken de vijf merken hun rol als marktleider op de Nederlandse payroll- en backofficemarkt door hun kennis en ervaring met elkaar te delen. Brisker Group werkt voor ruim 38.000 klanten.

CEO van Brisker Group is Paul den Ronden. Hij is al meer dan 20 jaar actief in de payrollsector en was voorheen algemeen directeur van Tentoo. “Het is onze ambitie en ons doel om de arbeidsmarkt beter te laten functioneren, waarbij vaste en flexibele dienstverbanden elkaar ondersteunen en versterken. We zien namelijk dat veel ondernemers worstelen met wet- en regelgeving, cao’s en andere zaken die afleiden van het ondernemen. Deze zorgen willen wij wegnemen, zodat een ondernemer kan doen waar hij goed in is. Door de (salaris)administratie, het werkgeverschap, de backoffice en HR-zaken over te nemen, krijgen ondernemers de vrijheid en ruimte om succesvol te zijn.”

Twee vormen van payroll

Payroll is voor Brisker Group een belangrijke vorm van dienstverlening. Maar wat is payroll nu precies? De traditionele vorm is die van de driehoeksverhouding; hierbij wordt het payrollbedrijf de juridisch werkgever van de payrollkracht. De werving en selectie alsmede de aansturing in het werk gebeurt door de inlener. Dit is het bedrijf waar de payrollkracht aan de slag gaat. De arbeidsrechtelijke risico’s worden met payroll overgenomen door het payrollbedrijf. Een tweede vorm van payrolling gaat over het verzorgen van de backoffice van uitzendondernemingen. De urenadministratie en verloning worden hierbij overgenomen van de uitzender. Aangezien payrollbedrijven meer ervaring hebben in het correct verlonen van werknemers, kunnen zij een hogere mate van operational excellence bieden dan uitzendondernemers.

Care4Care-arrest

De laatste jaren wordt veel gediscussieerd over payroll. Met name de vraag of een payrollwerknemer mag worden gezien als uitzendkracht, was een heet hangijzer. Een payrollkracht én uitzendkracht mogen namelijk 5,5 jaar flexibel worden ingezet. Eind 2016 maakt de Hoge Raad een einde aan deze discussie met het zogeheten Care4Care-arrest. Hiermee werd door de rechter vastgesteld dat het voor een uitzendkracht niet nodig is dat de payrollwerkgever vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar brengt. Er geldt dus geen allocatiefunctie. De uitspraak gaf payrollwerkgevers daarnaast het groene licht om gebruik te maken van uitzendovereenkomsten.

De kritische blik van Den Haag

Terwijl steeds meer ondernemers een flexibele schil inzetten, kijkt politiek Den Haag kritisch naar de manier waarop payroll wordt aangeboden. Het kabinet Rutte-III streeft naar een hervorming van de arbeidsmarkt. In het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’ wordt daarbij ook payrolling genoemd: ‘Payrolling als zodanig blijft mogelijk, maar wordt zo vormgegeven dat het een instrument is voor het ‘ontzorgen’ van werkgevers en niet voor concurrentie op arbeidsvoorwaarden’. Wat wordt hier exact mee bedoeld? Het wetsvoorstel ‘Arbeidsmarkt in Balans’ (WAB) laat zien dat een klassiek payrollbedrijf niet langer gebruik mag maken van de uitzendovereenkomst en de voordelen die dat biedt. Het wetsvoorstel van minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid definieert de payrollovereenkomst als volgt:

‘De payrollovereenkomst is de uitzendovereenkomst, waarbij de overeenkomst van opdracht tussen de werkgever en de derde niet tot stand is gekomen in het kader van het samenbrengen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt (allocatie) en waarbij de werkgever alleen met toestemming van de derde bevoegd is de werknemer aan een ander ter beschikking te stellen.’

WAB: Een wet die iedereen aangaat

Den Ronden: “Over de WAB wordt volop gediscussieerd. De Memorie van Toelichting op de wet wordt door veel juristen en ondernemers die actief zijn in de branche bestudeerd. En dus ook door ons. Het is vooral belangrijk dat de nieuwe wet zorgt voor een soepel functionerende arbeidsmarkt voor alle werkgevers, werknemers en flexwerkers. De wet gaat namelijk voor iedere ondernemer gelden, niet alleen voor de payrollbedrijven. Omdat we als Brisker kennispartner zijn van onze klanten, helpen en adviseren wij hen om te gaan met de maatregelen van deze nieuwe wet. Naast de WAB kent de payrollbranche genoeg andere uitdagingen. Zo is er al geruime tijd sprake van margedruk in de verloning en urenadministratie. Eén van de middelen om hiermee om te gaan is het investeren in efficiënte processen en het op orde hebben van de verzuimbegeleiding. Den Ronden: “Bij Brisker Group investeren we daarom in een eigen verzuimteam dat adequaat reageert op een ziekmelding. Dit helpt bij het terugbrengen van het aantal ziektedagen en een terugkeer in het arbeidsproces. Hiernaast is het belangrijk om te investeren in HR-advisering. Bij ons bedrijf is een speciale HR-afdeling ingericht om ondernemers te helpen en te begeleiden bij HR-gerelateerde zaken, zoals functioneren, arbeidsvoorwaarden en ziektebegeleiding.”

Het onderscheidende vermogen

Net als in andere branches ondervindt ook de payrollsector groeiende concurrentie van bedrijven die backoffice-oplossingen bieden in ’the cloud’. Volgens Den Ronden is dat niet per se een concurrentiegevoelige ontwikkeling. “Het échte onderscheidend vermogen van ons als organisatie zijn onze medewerkers. Zij hebben enorm veel kennis over cao’s, fiscale- en arbeidswetgeving. Daarmee kunnen zij ondernemers helpen en zorgen wegnemen. Dat is de toegevoegde waarde van Brisker. Zoals het ook onze kracht is om met onze HR-dienstverlening ondernemers te helpen om een aantrekkelijke werkgever te worden. Al neemt dit natuurlijk niet weg dat eigen software voor backoffice en payroll enorm belangrijk is. Daarom wordt bij ons zowel geïnvesteerd in trainingen en cursussen voor het personeel als in een eigen softwareplatform. Dit laatste is voor ons belangrijk om de klantervaring in eigen hand te houden. Verbeteringen en wensen van onze klanten kunnen we zelf doorvoeren in plaats van afhankelijk te zijn van een externe partij.”

Afschaffing sectorverloning en verandering transitievergoeding

Een laatste ontwikkeling waarmee de payrollsector te maken heeft, is de afschaffing van de sectorverloning op 1 januari 2020 en de verandering van de transitievergoeding. Den Ronden: “Voor Brisker zijn de gevolgen hetzelfde als voor alle andere werkgevers in Nederland: in plaats van een onderscheid naar sectoren, wordt er meer gekeken naar de aard van de arbeidsovereenkomst. Ook het veranderen van de transitievergoeding is een maatregel waarmee we rekening moeten houden. De vergoeding wordt proportioneel opgebouwd naar 1/6 maandsalaris per 6 maanden dienstverband. Dit betekent dat bedrijven, en dus ook payrollbedrijven, vaker een transitievergoeding moeten uitbetalen.”

Den Ronden ziet een andere ontwikkeling als de grootste uitdaging voor Brisker Group: de krapte op de arbeidsmarkt. Veel ondernemers zullen zich herkennen in zijn woorden: “De economie groeit. Bedrijven krijgen meer opdrachten en hebben dus ook extra mensen nodig om die opdrachten uit te voeren. Daardoor is alleen wel een krapte ontstaan op de arbeidsmarkt. Het is voor ons de uitdaging om onze deskundige medewerkers binnenboord te houden én nieuwe collega’s aan te trekken. Het me doet me goed om te zien hoe we bij Brisker Group dagelijks werken aan onze employer branding en zo een werkgever worden waar mensen graag willen werken.”

Voor meer informatie over de payroll- en uitzendbranche zie ook onze recente sectorupdate