Amazing Amazon

door: Bart Banning

Het kan u niet ontgaan zijn. Maandag 16 juli was het voor de vierde keer Amazon Prime Day. Voor het eerst was deze online koopjesdag ook voor Nederland beschikbaar. “Shop until you drop” heeft plaatsgemaakt voor “just click and pick”. De eerste resultaten van Prime Day 2018 zijn duizelingwekkend. Meer dan 100 miljoen producten zijn verkocht, met een geschatte omzet van 3,4 miljard (!) dollar. Opnieuw recordcijfers, en dat alles in een tijdsperiode van slechts 36 uur!

Amazon zou zichzelf tekort doen als het zich zou beperken tot het meedraaien in de bestaande carrousel van de langer bestaande Black Friday en Cyber Monday. Dus besloot het vier jaar geleden vanwege haar twintig jarig bestaan een eigen Amazon Prime Day te starten. Tegen betaling van 5,99 dollar per maand kun je als member toegang krijgen tot het platform. Amazon heeft inmiddels honderd miljoen betalende leden, waarvan veertig miljoen buiten Amerika. Daar zit tenslotte de grootste groeimarkt.

Winst maken lijkt tijdens Prime Day niet het belangrijkste doel. Volgens retaildeskundigen zijn de producten zodanig fors goedkoper geprijsd dat er weinig ruimte resteert voor een gezonde marge. Waar draait het dan wel om?
Primair gaat het om het binnenhalen van de klant. Belangrijker nog, zijn of haar persoonlijke gegevens. Inzicht in koopgedrag en interesses bieden de mogelijkheid de klant online aan je te binden. Op zodanig eenvoudige wijze dat de klant op ieder gewenst tijdstip (“just one click away”) op zijn wenken wordt bediend. Dat ook het grote Amazon niet alles in de hand heeft bleek uit een storing die het bedrijf juist tijdens de eerste uren van Prime Day 2018 overkwam.
Een tweede doel dit jaar was de link die vanuit het platform gelegd is naar food retail. Heel bewust heeft Amazon producten van het in 2017 voor 14 miljard dollar overgenomen Whole Foods via kortingen of vouchers gekoppeld aan Prime Day aanbiedingen. Ook is hiermee de fysieke distributie via het Whole Foods netwerk (500 winkels) in Amerika gerealiseerd. Een zet die we in Nederland overigens herkennen van Ahold en Bol.com.

Ook wordt Prime Day gebruikt om de ongelooflijke logistieke operatie die achter het platform zit te testen in de relatief rustige zomerperiode. Beschikbaarheid van het product is één ding, de aflevering aan de kritische consument binnen de gegarandeerde termijn één of twee dagen is hierbij minstens zo belangrijk. Amazon Prime Day is een logistieke oefening die als opmaat geldt voor de grote events van Black Friday en Cyber Monday in het najaar waar alle retailers aan meedoen.

Amazing Amazon brengt meerdere sectoren samen. Het is een IT bedrijf, een food en non food retailer, en niet in de laatste plaats een logistiek concern. Zo simpel als on line shopping is voor ons consumenten, zo complex is het achterliggende proces. Indrukwekkende You Tube-filmpjes tonen het onnavolgbare en precieze E fulfilment proces dat er voor zorgt dat goederen in eigen land en overseas binnen een mum van tijd bij de consument brengt.
Niet voor niets zijn de investeringen in transport en logistiek de laatste jaren enorm toegenomen. Naar schatting beschikt Amazon inmiddels wereldwijd over 250 miljoen m2 logistiek vastgoed (+41% ten opzichte van 2016), verdeeld over 850 locaties. Vele overnames zijn gedaan, met als voorbeeld Kiva dat inmiddels is omgedoopt tot Amazon Robotics. Ook is een eigen vloot van 20 vliegtuigen aangeschaft. Het meest recente wapenfeit is dat Amazon de last mile distributie in Amerika zelf gaat uitvoeren. Tot verrassing van gevestigde concerns als FedEx en UPS. Oprichter Jef Bezos is op een missie. Zoals hij zelf zegt “just to improve things”. Ik weet het zeker, Amazon zal ons blijven verbazen.

Deze persoonlijke column is vorige week gepubliceerd in Nieuwsblad Transport