(Kunst)stof tot nadenken

door: David Kemps

Kansen én obstakels voor de Nederlandse technische kunststofspuitgietindustrie
Technisch kunststofspuitgieters zijn een vrij onzichtbare groep bedrijven binnen de Nederlandse industrie. Toch hebben we als particulier dagelijks technische kunststofproducten in handen zoals de behuizing van de afstandsbediening, scheerapparaat of koffiezetapparaat. Ook fietsstoeltjes, lamparmaturen en veel auto-interieurdelen worden door spuitgieters als Hydratec Industries, VDL Groep, Attema, Reobijn en Alligator Plastics gemaakt. Zij zijn toeleverancier voor bekende merken als Philips, Maxi-Cosi, DAF, Gazelle en Remeha.

Focus op technisch kunststofspuitgieten
Deze publicatie van ABN AMRO schetst een beeld van de technisch kunststofspuitgietbranche. Dit zijn circa 250 Nederlandse bedrijven die door middel van spuitgieten producten in kleine series maken, tot maximaal tienduizend stuks. Slechts een klein deel van hen maakt producten voor het eigen merk; het grootste deel produceert voor derden.

Verandering gegarandeerd, succes ook?
Felle concurrentie en het stijgend eisenniveau van de veelal machtige afnemer zetten deze bedrijven op scherp. Ook de markt verandert: komt straks massaproductie misschien uit een volledig gerobotiseerde megafabriek, en maatwerk uit de 3D-printshop om de hoek. Of bieden machinebouwers over een tijd via internetmarktplaatsen Spuitgietcapaciteit-as-a-Service tegen de laagste prijs aan?

Relevante vragen. Maar de centrale vraag in deze publicatie is meer existentieel: is deze groep Nederlandse mkb-specialisten in staat om succesvol te blijven ondernemen? En zo ja, hoe dan?

Onze belangrijkste observaties:
• Van de circa 250 Nederlandse technische kunststofspuitgieters behoren verreweg de meeste tot het kleinbedrijf. Slechts 5 procent heeft honderd werknemers of meer;
• Duurzaamheid speelt vooralsnog een ondergeschikte rol in de branche. Het gebruik van recyclaat en bioplastics neemt mondjesmaat toe, maar afnemers en spuitgieters wachten in meerderheid af;
• Geen disruptieve innovatie in deze branche, maar een actieve start-up-scene met focus op nieuwe materialen, 3D-printing en recyclingtechnieken;
• Afnemers stellen steeds hogere eisen aan zaken als kwaliteitsborging, levertijden, traceability, aansprakelijkheid en productiehygiëne. Dit vereist meer investeringen in machines en IT;
• Het starre prijsplafond remt de transformatie van build-to-print naar build-to-spec. Door dit gebrek aan een toegevoegde waarde-propositie , ontkomt de spuitgieter moeilijk aan (internationale) prijsconcurrentie.

Onze aanbevelingen:
Toekomstbestendigheid vraagt om:
• schaalvergroting;
• professionalisering van commerciële functies;
• ervaring opdoen met nieuwe materialen en recyclaat;
• samenwerken met start-ups;
• duidelijke keuze voor een bedrijfspropositie.

Meer weten? Download hier het complete rapport!
ABN-AMRO-Rapport-(Kunst)stof-tot-nadenken-juni-2018.pdf (5 MB)