Stijging toerisme zet door aan begin 2018

door: Sonny Duijn

Na de stijging van 5% van het toerisme vorig jaar, steeg het aantal logies-overnachtingen in de maand januari door. In deze maand waren er ruim 5,4 miljoen overnachtingen in logies-accomodaties (exclusief Airbnb); 7% meer dan dezelfde periode een jaar eerder. Het toerisme is een belangrijke factor binnen de sector Leisure.

Meer informatie over de sector en de economie is te vinden in de Stand van de Leisure van de maand april:

Stand-van-Leisure-april-2018-1.pdf (1 MB)
Download

Sterke stijging toerisme in Gelderland in januari, flinke daling in Flevoland

Hoewel het een maandcijfer is en daarom relatief nog weinig zegt, zijn er verschillen per provincie te zien. Zo was in Gelderland een flinke stijging van het aantal overnachtingen te zien (+16%), evenals in Overijssel en Drenthe (beide +11%). Daarentegen was in Flevoland (-21%) en in Friesland (-16%) juist sprake van een flinke daling.

Voor 2018 gaan we uit van een stijging van 4,3% in het aantal logiesovernachtingen. Daarbij verwachten we een relatief sterke stijging van het aantal hotelovernachtingen: met 7,3%. Voor vakantieparken gaan we uit van een stijging van 4,5%. Bij campings verwachten we wel een daling; van 3%.

Economische verwachtingen in binnen- en buitenland

Voor het toerisme zijn natuurlijk de economische omstandigheden in het buitenland van belang. Deze zijn eveneens positief. Wel is de afgelopen maanden aan de ZEW-vertrouwensindex te zien dat analisten zich meer zorgen dan eerst maken over de economie van de eurozone; het is dus niet alleen positiviteit dat de klok slaat. Ook daalde het ondernemersvertrouwen in Duitsland. Wij verwachten echter dat dit een tijdelijke inzinking betreft en de economie van de eurozone dit jaar in een boventrendmatig tempo groeit in 2018.

Naast het toerisme en de economische omstandigheden in het buitenland zijn natuurlijk ook de binnenlandse economische omstandigheden van belang voor de sector. Voor 2018 gaan we uit van een bbp-groei van 3,3% in 2018 en 2,6% in 2019, en van een groei van de consumptie. In april steeg het consumentenvertrouwen in Nederland iets. Deze indicator steeg rond het hoogste punt sinds 2001. Consumenten warden positiever over hun eigen financiële situatie in de komende twaalf maanden, en ook de score voor ‘gunstige tijd voor grote aankopen’ steeg iets.