Aankopen via smartphone in de lift

door: Sonny Duijn , Saskia van de Scheur

18,5%. Met dat percentage groeit de online omzet van winkeliers in 2018, verwachten wij. Hoewel de fysieke winkel in onze visie het primaire verkoopkanaal is en blijft, is de sterkste groei via internet te zien. En hierbij is het belangrijk met meerdere factoren rekening te houden. Zo ging 14% van de online aankopen (9% van de online bestedingen) in het vierde kwartaal van 2017 via de smartphone. Een jaar eerder was dit nog 10%. Hoe kun je hierop inspelen?

Meer informatie over de economie en de sector Retail is te vinden in de Stand van de Retail van de maand februari:

Stand-van-de-Retail-maart2018.pdf (998 KB)
Download

Online oriëntatie

In Nederland heeft 97,1% van de bevolking die 12 jaar en ouder is toegang tot internet (CBS). In de afgelopen drie maanden zocht 83,3% van de consumenten online naar informatie over producten en diensten. Van de 65-jarigen en ouderen doet 63,3% dit. Van de 65-jarigen en ouderen doet 63,3% dit, waar dit in 2012 nog 40,8% was.

In örientatie op een aankoop maakt de consument dan ook vaak gebruik van internet. Niet elke zoektocht hoeft hierbij tot een aankoop te leiden, maar uit onderzoek enkele jaren terug bleek al dat in meerdere categorieën veel consumenten zich online oriënteren.

Groei online verkopen

Naast online oriënteren, wordt er ook meer online gekocht. De online bestedingen door consumenten stegen het hardst bij gezondheid (+46%), food (+35%) en huis en tuin (+30%). ABN AMRO verwacht groei van de online Retail-omzet van 18,5% in 2018 en 17,5% in 2019.

Hierbij is de smartphone belangrijker geworden. Van de online aankopen in 2017 werd 14% via een smartphone verricht. In 2016 was dit nog 10%. Het is van belang dat online kanalen ook mobiel gebruiksvriendelijk zijn.

Wij geloven in de combinatie van offline en online. Daarbij steeg sinds eind 2016 de omzet van ‘multichannel’ harder dan die van ‘pure’ webwinkels. Wie online en offline perfect integreert, is ‘omnichannel’.

Enkele kansen voor de Retailer

1.Online als informatiebron. Stel informatie en producten aan beschikbaar stellen via het online kanaal. Ongeacht waar de consument het product zal kopen. In verschillende categorieën oriënteren consumenten zich online op een offline aankoop.

2.Latente behoefte aanwakkeren met big data. Verzamel klantgegevens, koophistorie en biedt gerichte voordelen zoals korting aan, afgestemd op kleding-, schoenmaat en merkvoorkeur. Met relevante aanbiedingen latente koopintenties aanwakkeren.

3.De stem van je klanten laten gelden. Verzamel continue feedback van je klanten, om de dienstverlening en inrichting van de digitale kanalen te verbeteren. Waar is de klant tevreden over en wat kun je voor haar verbeteren? Welke reviews geeft zij?