‘Voice’ zet de toon bij hotelovernachtingen

door: Stef Driessen

‘SIRI, kun jij voor morgen een hotel in New York boeken?’ De mogelijkheden om apparaten gesproken opdrachten te geven, of vragen te stellen, groeien snel. ’Voice’ maakt de interactie tussen mens en ‘computer’  eenvoudiger en intuïtiever. En hoteliers die daar nu niet over nadenken, staan straks met een mond vol tanden. 

De ‘voice’-markt zit stevig in de lift. Vorig jaar verviervoudigde het aantal Britse stemgestuurde zoekopdrachten via Microsoft’s Cortana. Volgens Google komt een kwart van alle Amerikaanse zoekopdrachten nu al gesproken binnen.

4 miljard butlers

Marktonderzoeker comScore verwacht dat de helft van alle zoekopdrachten in 2020 zullen worden ingesproken. De groei wordt gestimuleerd door digitale assistenten als OK Google, Apple’s Siri en Alexa van Amazon. Marktonderzoeker Juniper voorspelt dat er in 2021 ruim 4 miljard van dit soort ‘digitale butlers’ in gebruik zijn genomen.

Cruciale uitdaging

Die groei van voice heeft enorme consequenties voor de online vindbaarheid van merken, diensten en producten. Door de grote afhankelijkheid van zoekmachines is de hotel-branche gevoelig voor dit soort zoektrends. Hoteliers die via gesproken zoekopdrachten gevonden willen worden, zullen hun websites en SEO-strategie hieraan moeten aanpassen.

Daarbij wordt ook de context steeds belangrijker. Een bankier die in maart een hotelkamer in Berlijn zoekt, wil in de buurt van het te bezoeken congres verblijven. Terwijl diezelfde bankier liever in het historische centrum zit, tijdens een weekendje weg met zijn vrouw. Het snel en overzichtelijk presenteren van een relevant antwoord op een gesproken zoekvraag wordt zo een cruciale uitdaging.

Schermloze toekomst

De schermloze toekomst is veel dichter bij dan we denken. Dat verwacht ook technologieonderzoeker Gartner. De nieuwe wereld draait om krachtige kunstmatige intelligentie, die in staat is de behoeftes van gebruikers nauwkeurig te voorspellen op basis van koopgedrag, zoekgeschiedenis, locatie en de agenda van uw hotelgast.

Zoals ook de digitale concierge-dienst die Panasonic en IBM momenteel ontwikkelen. Via IBM’s supercomputer Watson kunnen hotels, musea en vliegvelden hun bezoekers nauwkeurig informeren over de beste route naar hun bestemming. Maar ook over de mogelijkheden om te winkelen, attracties te bezoeken of een restaurant te reserveren in de directe omgeving.

Nieuwe dimensie

Het initiatief ligt nu nog bij uw hotelgast. Maar in de toekomst zetten ook de digitale butlers de eerste stap. Dat betekent dat ze anticiperen op naderende mogelijkheden en behoeftes van hun bazen. Het verkopen van uw hotelkamer belandt daarmee in een geheel nieuwe dimensie. Hoteliers die niet achter willen blijven, denken daarom nu al na wat zij hun gasten straks te vertellen hebben.

Deze column verscheen eerder bij Hospitality Management.