Transportondernemers positief gestemd

door: Madeline Buijs

Voor 2018 verwachten wij dat de wereldeconomie per saldo harder zal groeien dan in 2017. Ook de Nederlandse economie zal naar verwachting in 2018 flink blijven groeien. Ook de Nederlandse economie kan profiteren van de sterke groei van de uitvoer. Dit is positief voor de Nederlandse transportondernemers.

Meer informatie is te vinden in de Stand van Transport van maart 2018:

Stand-van-Transport-maart-2018-1.pdf (1.011 KB)
Download

Meerderheid transportondernemers positief gestemd

De stemming van transportondernemers laat een stijgende lijn zien. Ondernemers die actief zijn in het vervoer van bouwmaterialen hebben op dit moment veel vertrouwen. Hun ondernemersvertrouwen zakte in het derde kwartaal wel wat terug van 8,3 naar 8,1 (op een schaal van 1-10). De sterk stijgende bouwproductie en de goede vooruitzichten zorgen voor dit hoge vertrouwen. Het vertrouwen van ondernemers in het vervoer van containers, afvalstoffen en agrarische producten nam toe in het derde kwartaal en kwam voor alle drie de branches uit op 7,8. De overslag van containers in de Rotterdamse haven groeide in 2017 sterk; wat het hoge vertrouwen verklaart.

Omzetgroei in alle branches in eerste drie kwartalen van 2017

In het derde kwartaal van 2017 steeg de omzet van het vervoer over water het hardst. De omzet van bedrijven actief in de zee- en kustvaart steeg met 6,2% j-o-j en de omzet van binnenvaartondernemers steeg met 7,1% j-o-j. Dit zijn de best presterende branches binnen de transportsector. De omzet van opslagbedrijven (+5,7% j-o-j), logistieke dienstverleners (+5,4% j-o-j) en goederenwegvervoerders (+5,4% j-o-j) steeg ook flink in het derde kwartaal.

De omzet van transportondernemers ontwikkelde zich positief in de eerste drie kwartalen van 2017. De goederenwegvervoerders liepen voor de troepen uit, met een groei van 6,4% j-o-j. De binnenvaartondernemers volgden met een omzetgroei van 6,1% j-o-j. Ook de logistieke dienstverleners (+5,1% j-o-j) en ondernemers in de zee- en kustvaart (+5,1% j-o-j) lieten flinke omzetgroei zien. Alleen de omzet van opslagbedrijven (+2,9% j-o-j) bleef wat achter.

Arbeidstekort onverminderd hoog

Het arbeidstekort in de transportsector loopt steeds verder op. In het vierde kwartaal van 2017 gaf 20,5% van de transportondernemers aan dat zij een tekort aan werknemers hebben. Dit percentage is nog nooit zo hoog geweest. Er zijn grote verschillen tussen de transportbranches. Het goederenwegvervoer en de binnenvaart hebben de grootste problemen. 27,4% van de wegvervoerders geeft aan dat zij een tekort aan werknemers hebben. Dit komt door de snelle groei van de Nederlandse economie. Ook binnenvaartondernemers geven steeds vaker aan dat zij moeite hebben om goed personeel te vinden. 15,3% van de binnenvaartondernemers hier moeite mee te hebben, minder dan in het derde kwartaal. De binnenvaart heeft naast economische groei ook te maken met vergrijzing.

Het aantal banen in de transportsector bedroeg in september 2017 371.000. Ten opzichte van een jaar eerder bedroeg de stijging maar 1,9%. Gezien het arbeidstekort, is dit opvallend. Ook staan er steeds meer vacatures open. In het derde kwartaal van 2017 stonden er 8.900 vacatures open. Een jaar eerder waren dit er nog 6.800, een stijging van 30,9%.

Faillissementen in 2017 met 18% gedaald

In 2017 daalde het aantal faillissementen flink, met 18%. In totaal gingen er in 2017 196 transportbedrijven failliet. Het aantal faillissementen daalt sinds eind 2013.

De meeste faillissementen zijn te zien in het goederenwegvervoer. In 2017 gingen 83 wegvervoerders failliet. Het aantal failliete wegvervoerders was in 2017 stabiel. In het spoorvervoer ging in 2017 één bedrijf failliet. Het is voor de eerste keer sinds 2009 dat er een bedrijf in het spoorvervoer failliet is gegaan.

In 2017 gingen geen bedrijven actief in het goederenvervoer door de lucht failliet. Sinds 2009 zijn er geen bedrijven in deze branche meer failliet gegaan.

In de binnenvaart gingen in 2017 twee bedrijven failliet. In 2016 waren dit er nog vier. In de zee- en kustvaart gingen in 2017 vijf bedrijven failliet. In 2016 waren dit er 28. Toen gingen de in Nederland gevestigde dochtermaatschappijen van rederij Hanjin failliet.

Er gingen in 2017 26 logistieke dienstverleners failliet. In dezelfde periode in 2016 waren dit er 41.