Fastfood groeit door in 2018

door: Sonny Duijn , Saskia van de Scheur

De omstandigheden voor de sector Leisure zijn nog steeds positief. Het consumentenvertrouwen hield de eerste maanden van 2018 stand, en in het eerste kwartaal steeg het ondernemersvertrouwen in de horeca. Diverse onderliggende branches realiseerden in 2017 al een sterke omzetgroei: bijvoorbeeld Travel (+10,6%), hotels (+8,7%), restaurant (+7,8%).

Meer informatie is te vinden in de Stand van de Leisure van de maand februari:

Stand-van-Leisure-februari2018-DEF-1.pdf (996 KB)
Download

Fastfood-sector in de lift

Ook in de fastfood-sector was sprake van sterke groei, van 8,7%. Een deel daarvan werd gerealiseerd door hogere prijzen. De verkoopvolumes stegen met 5,7%. Vorig jaar kwamen er ongeveer 130 vestigingen van fastfood-restaurants extra bij. Wij verwachten voor 2018 een stijging van de verkoopvolumes van fastfood-restaurants met 5%. In de afgelopen zeven jaar was al sprake van een stijging van 25,1%. Omdat prijzen hoger lagen, steeg de omzet 45,7% in die periode.

Het aantal Fastfood-winkels daalde tussen 2005 en 2012, maar groeide daarna met 7%. Gevestigde Fastfoodwinkels breidden uit, en internationale ketens als Five Guys en Dunkin’ Donuts vestigen zich graag met meerdere locaties in ons land.

Meer eetmomenten

Zij profiteren bijvoorbeeld van het aantal eetmomenten. Doordat consumenten inmiddels zo’n 6 eetmomenten op een dag hebben, in plaats van de traditionele 4, wordt er vaker buitenshuis geconsumeerd. De meer verwen-momenten komen tezamen met de behoefte aan snel en gemakkelijk (klant-en-klaar) eten, Fastfood-restaurants ten goede.

Daarnaast groeiden de totale bestedingen aan eten en drinken, geholpen door de positieve economische omstandigheden. Volgens de FSIN bedraagt de totaalomzet nu circa €59,5 miljard. De omzet van het out-of-home (Leisure) segment groeide met 4,1% harder dan die van het at-home (Retail) segment (+3,4%).

Fritesatelier en Croquetten Boutique

Een trend die deze branche kenmerkt, is de toenemende focus van consumenten op ‘gezond consumeren’. Hierdoor zijn concepten ontstaan die enkel biologisch en vers voedsel bereiden, zoals Fritesatelier en Croquetten Boutique. Tegelijkertijd voegen gevestigde Fastfood restaurants een gezond(er) en vegetarisch assortiment toe, zoals McDonalds met salades en glutenvrije burgers.

Fastfood-restaurants verkorten wachtrijen met digitale bestelzuilen. Hiermee worden consumenten slim door het assortiment geleid en kan de restauranthouder snel aanbiedingen doorvoeren op basis van actuele voorraadniveaus. Dit bestelgemak leidt veelal tot hogere orderbedragen (oplopende tot maar liefst 10%).