Vijftig tinten grijs op reis

door: Stef Driessen

65-plussers geven in komende vijf jaar half miljard meer uit aan vakantie. 

  • 65-plussers geven tijdens een korte vakantie ruim kwart meer uit dan jongere generaties
  • Online spelers zetten in op gepersonaliseerde content voor oudere reizigers
  • Aanbieders kunnen waarde toevoegen door drempels voor ouderen weg te nemen 

Vakantiebestedingen 65-plussers sterk in de lift

Na een moeizaam 2016 zit de Nederlandse reisbranche in 2017 weer flink in de lift. De omzetstijging van de reisindustrie bedroeg tot en met het derde kwartaal maar liefst 13,3 procent. Uit cijfers van de ANVR GfK Travelscan, gemeten tot en met januari 2018, blijkt bovendien dat ook de vooruitzichten goed zijn. Er zijn voor dit jaar al ruim 8 procent meer reizen geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. De groei komt voor een groot deel op het conto van reizigers in de leeftijdscategorie 65-plus. In de afgelopen vijf jaar groeide het aantal vakanties onder deze doelgroep zelfs met 13 procent. In 2035 telt Nederland 4,6 miljoen 65-plussers: bijna 45 procent meer dan nu. De huidige 65-plussers zijn welvarender, vitaler en mobieler dan ooit, en daarom zijn zij een zeer interessante groeidoelgroep voor de reissector. ABN AMRO verwacht dat de bestedingen van 65-plussers aan vakanties in de komende vijf jaar met maar liefst een half miljard stijgen: een stijging van bijna 100 miljoen euro per jaar.

Het rapport kunt u hier downloaden:

ABN-AMRO-Vijftig-tinten-grijs-op-reis (439 KB)
Download

Steeds meer ouderen boeken vakantie online

Het percentage online gekochte reizen gaat volgens ABN AMRO ook verder toenemen in de komende jaren. In de afgelopen vijf jaar groeide dit percentage al met 45 procent. In 2016 boekte in totaal 22 procent van alle 65-plussers de vakantie online. Slimme reisondernemers spelen hierop in door in te zetten op gepersonaliseerde content door het gebruik van data. Zo maakt nieuwe technologie het mogelijk content dynamisch aan te passen aan de voorkeuren van ouderen. Met gepersonaliseerde reviews, waarin leeftijdsgenoten reiservaringen delen, kan bijvoorbeeld gerichter aandacht worden geschonken aan potentiële oudere reizigers. Eventuele zorgen kunnen sneller worden weggenomen. Uit onderzoek van het Nationaal Ouderenfonds blijkt dat 1 op de 4 ouderen nooit op vakantie gaat door bijvoorbeeld geldgebrek, terwijl 60 procent van hen dit wel graag wil. Door gerichter te communiceren over aanbiedingen in het laagseizoen, kunnen reisondernemers ook deze doelgroep aan zich binden.

Accommodaties met speciale voorzieningen hebben streepje voor

Bijna de helft van de ouderen geeft aan dat ze op vakantie graag een nieuwe omgeving ontdekken. Vier op de tien 65-plussers heeft een bucketlist waarop vooral stedentrips hoog genoteerd staan. Een andere populaire vakantievorm is de ‘multi-generatiereizen’. Zo brengen 65-plussers 15 procent van hun vakanties door met kinderen en/of kleinkinderen. Hierop kunnen aanbieders inspelen met dagactiviteiten voor jong en oud en met extra grote en luxere accommodaties. Om de toegankelijkheid van een accommodatie te verhogen, is het daarnaast belangrijk om rekening te houden met mogelijke fysieke beperkingen van oudere reizigers. “Voor 37 procent van de ouderen is hun lichamelijke conditie aanleiding om niet op vakantie te gaan. Aanbieders kunnen waarde toevoegen door drempels letterlijk weg te nemen”, vertelt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. “Accommodaties met speciale voorzieningen – zoals een lift, een digitale butler en goede verbindingen naar dagactiviteiten – hebben hierbij streepje voor. Aanbieders die hierover communiceren, hebben goede kansen om 65-plussers aan zich te binden. Zo krijgen zij toegang tot een markt die in de komende jaren alleen maar gaat groeien.