Waarom nieuw kopen als het anders kan?

door: Henk Hofstede

Inleiding
74 procent van de consumenten is zich bewust van grote thema’s als klimaatverandering, duurzaamheid en vervuiling van het leefmilieu. Bovendien zijn ze bereid om hun levensstijl en koopgedrag aan te passen. Consumenten staan hierbij het meest open voor tweedehands en duurzame producten. Voor tweedehands producten staat 67 procent open en 54 procent koopt deze al. Als het om duurzame producten gaat, is 54 procent bereid deze te kopen. Daarnaast is kort huren (als alternatief voor kopen) relatief populair: 49 procent van de consumenten staat hiervoor open.

Consument verwacht lagere prijs
De prijs voor deze producten is belangrijk, want consumenten verwachten dat deze lager is. Gerecyclede producten moeten 25 procent van de prijs afwijken ten opzichte van een nieuw standaardproduct. Refurbished producten moeten gemiddeld 35 procent goedkoper zijn en tweedehands producten 43 procent. Hierbij valt op dat de consument bereid is om gemiddeld 12 procent meer te betalen voor een duurzaam product.

Het onderzoek
Dit blijkt uit een consumentenonderzoek dat samen met Q&A is uitgevoerd onder ruim 1.400 respondenten. We vroegen naar hun bereidheid om circulaire producten te kopen of gebruiken. En hoe ze nu staan tegenover een circulair consumptiepatroon. In deze publicatie leest u welke resultaten het consumentenonderzoek heeft opgeleverd. Via infographics laten we per categorie de uitkomsten zien. In het laatste hoofdstuk leest u de aanbevelingen wanneer u als retailer op de circulaire economie wilt inspelen.

Waarom nieuw kopen als het anders kan (1 MB)
Download