Nieuwe betaaloplossingen bieden kansen voor retailers

door: Henk Hofstede

De hoogtijdagen van cash betalen liggen al ver achter ons en zelfs pinnen begint gedateerd aan te voelen. Online schaf je met een paar kliks nieuwe kleding aan en ook in winkels betaal je steeds sneller, intuïtiever en makkelijker. De volgende (r)evolutie? Mobiele betaaloplossingen. Nederlandse retailers zien ze met grote belangstelling tegemoet.

Om consumenten naar winkels, websites en mobiele verkoopkanalen te trekken, maken retailers de shopervaring zo leuk en makkelijk mogelijk. Snel en soepel betalen speelt daarbij een belangrijke rol. Ontwikkelingen op dat gebied gaan hard, mede doordat consumenten de nieuwe betalingsvormen snel omarmen. Terwijl steeds meer mensen contactloos betalen met hun pinpas, dienen de volgende innovaties zich alweer aan.

Betalen kan al bijna zo
Als het aan Amazon Go ligt, zijn winkelkassa’s binnenkort verleden tijd. ‘Seamless payment’ is een systeem dat alle consumenten en producten in een winkel identificeert. Zo wordt je mandje automatisch afgerekend als je naar buiten loopt. Binnenkort wordt na de testfase het systeem verder uitgerold in Amerika. Ook in opkomst: Alipay van het Chinese Alibaba. Met 520 miljoen contactloze betalers is het al een enorm populaire dienst, die binnenkort ook naar Europa komt. Niet voor ónze consumenten voorlopig, maar zodat Chinezen hier op een vertrouwde manier kunnen shoppen en afrekenen.

Tikkie voor de Retail
Een mooi voorbeeld uit eigen land is Tikkie. Deze snelgroeiende betaalapp maakte het aanvankelijk mogelijk om betaalverzoekjes aan vrienden te versturen. Nu kun je er ook klanten mee laten afrekenen. Mobiel betalen wordt zo even simpel als een berichtje sturen. Je hebt de app niet eens nodig om een Tikkie af te rekenen, want een betaling doe je gewoon met iDEAL. Meer dan 1,4 miljoen Nederlanders gebruiken Tikkie al. Daardoor biedt de app retailers een kans om de omzet aan de kassa en in de webshop op te stuwen.

Tikkie-opties voor webshops en fysieke winkels
Om als retailer met Tikkie te kunnen werken, heb je functionaliteiten nodig. De Tikkie Portal is een kant- en klare oplossing waarmee een retailer gelijk aan de slag kan om Tikkies aan te maken en de linkjes te plakken in het gewenste kanaal. Met de Tikkie API bouw je software in je eigen systemen om onbeperkt Tikkies te verzenden. Je kunt de API downloaden op de site van ABN AMRO. En er komen nog allerlei interessante opties aan. Zoals een Tikkie versturen nadat een klant contact heeft gehad met de servicedesk en zo een product direct kan worden geleverd. Zo ontstaat een waardevol extra upsell-mogelijkheid. Een andere toepassing is de Tikkie QR-code. Om te ervaren hoe die werkt, kun je terecht bij Munch in de Amsterdamse Beethovenstraat. Een salade of smoothie betaal je daar gewoon met je telefoon, door de QR-code te scannen en op ‘betalen’ te drukken. Wachten voor de kassa behoort daarmee tot het verleden.

Vereenvoudigen en verrijken
Afrekenen zonder kassa is niet alleen een uitkomst voor retailers die met lange wachtrijen kampen. Voor haast elke winkelier bieden dit soort automatiseringen meer ruimte. In vierkante meters natuurlijk, maar ook in tijd en geld. Zo wordt het mogelijk om meer service en beleving te bieden op de winkelvloer. Precies daar ligt volgens ABN AMRO de toekomst voor Retail. Door de klantreis, van oriënteren tot uiteindelijk aanschaf van een product, te vereenvoudigen én te verrijken, wordt winkelen voor klanten makkelijker en leuker. Dat geeft fysiek winkelen de broodnodige toegevoegde waarde.

Innovaties als contactloos betalen raken steeds meer versmolten met de klantreis, en zo maken we winkelen alsmaar makkelijker. De verwachting is dat op termijn betalen meer een automatisch onderdeel van die klantreis wordt. Ook PSD2, de wetgeving die begin dit jaar wordt ingevoerd, draagt absoluut bij aan die ontwikkeling. Wil je daar meer over weten? Lees dan ook dit artikel.