Verkopen kleding- en schoenwinkels schommelen

door: Sonny Duijn

De maanden september en oktober van 2017 toonden eens te meer de afhankelijkheid van weersomstandigheden voor kledingwinkels en schoenwinkels aan. Waar vorig jaar de nieuwe collectie pas vanaf oktober echt werd verkocht (vanwege de warme septembermaand), was het weer de retailers in september 2017 gunstiger gezind.

Meer informatie over de economie en de sector is te vinden in de Stand van de Retail van de maand december:

Stand-van-de-Retail-december-2017.pdf (1 MB)
Download

Betaaltermijnen

De sterke stijging (jaar-op-jaar) in september is gunstig voor deze retailers. Daardoor is immers de kans groter dat zijn de leveranciers op tijd kunnen betalen.
Vorig jaar kwamen die kasstromen in die periode grotendeels pas in oktober binnen, wat leidde tot overschrijdingen van betaaltermijnen en boeterentes.

Wanneer je oktober en september optelt, bleef voor kledingwinkels een stijging van de volumes van 0,5% en schoenwinkels 0,6% over, jaar-op-jaar. Bij winkels in kleding daalde de omzet wel in die periode, door prijsdruk.

Groei voor meeste branches

Beide branches hebben te maken met uitdagingen, maar laten dit jaar wel groei van de verkoopvolumes te zien. Met de cijfers van nog enkele maanden voor de geldt bijvoorbeeld ook voor de online Retail, autoretail, doe-het-zelfwinkels, winkels in verzorging en supermarkten. De economische omstandigheden zijn ook in 2018 positief. In 2019 verwachten we wel afzwakking van de economische groei.

Winkels in consumentenelektronica zagen de verkoopvolumes tot en met oktober dalen. Zij hebben te maken met concurrentie van internet (producten zijn online gemakkelijk te vergelijken). Voedingspeciaalzaken hebben last van de concurrentie van supermarkten.