Nooit meer nepproducten – de impact van blockchain op de retail

door: Henk Hofstede

De bitcoin is op dit moment de virtuele munt die volop in de belangstelling staat maar de achterliggende techniek blockchain is vaak onbekend. ABN AMRO werkt in een gereguleerde omgeving en virtuele valuta als de bitcoin zijn ongereguleerd. De bank doet er dus niets mee. Hun grote volatiliteit maakt ze ongeschikt als betaalmiddel voor retailers. Ook als belegging zijn ze zeer risicovol. De bank adviseert dan ook niet over beleggen in cryptocurrency’s. Uiteraard volgen we deze ontwikkelingen wel op de voet en organiseren we wel pilots met blockchain. Deze technologie- ook wel distributed ledger-technologie genoemd – is zeer interessant en kan forse impact hebben op banken, overheden, notarissen, makelaars en andere ‘trusted third parties’. En misschien zelfs op de retail.

Blockchain wordt ook ook wel ‘de tweede grote digitale revolutie na de komst van het internet’ genoemd. In deze publicatie leggen we u daarom uit wat de blockchain-technologie is, en wat deze op termijn voor uw sector kan betekenen.

De-impact-van-blockchain-op-de-retail.pdf (2 MB)