Consument ziet koopmoment, profiteert de Retailer?

door: Sonny Duijn

De consument ziet de huidige periode als gunstig voor grote aankopen. Sterker, de score voor deze vertrouwensindicator belandde in november op het hoogste punt sinds februari 2001. De timing van die score is positief voor winkeliers, nu de zo belangrijke maand december van start is gegaan.

Meer informatie is te vinden in de Stand van de Retail van de maand november:

Stand-van-de-Retail-november-2017-1.pdf (1 MB)
Download

Omzetpiek in december

December is immers een maand waarin een piek in omzet plaatsvindt. Extra omzet draagt vaak bij aan de absolute winstgevendheid, omdat vaste kosten een flinke component in de kostenstructuur van Retailers vormt. Uiteindelijk heeft dit ook een positieve impact op de kasstromen, waardoor er meer ‘lucht’ is om te investeren. Bijvoorbeeld in de propositie of de ‘omnichannel’-propositie.

Een meevaller in december is altijd gewenst. Het is echter niet vanzelfsprekend dat het hoge vertrouwen voor een flinke stijging van de verkopen zorgt. De grote vraag voor december is: kan de Retailer de shoppende consument overtuigen?

Een hoge koopbereidheid van de consument helpt wel. Naast de vraag of de consument de huidige periode als gunstig voor grote aankopen ziet, is er ook een andere factor die belangrijk is voor de koopbereidheid: hoe men aankijkt tegen de eigen financiële situatie. Daar is de consument in 2017 positiever over dan vorig jaar. Vanaf oktober vorig jaar lag de koopbereidheid op een subtantieel hoger niveau dan daarvoor (CBS).

Retail is competitief en consument verandert

Die hoge koopbereidheid in 2017 heeft ook een positieve impact op de verkopen gehad. Bijvoorbeeld winkels in doe-het-zelf, kledingwinkels, winkels in verzorgingen en supermarkten zagen de verkopen stijgen. In de eerste drie kwartalen van het jaar was voor de detailhandel sprake van 3,4% groei in verkoopvolumes. Door (per saldo) hogere prijzen steeg de omzet zelfs 4,5%.

Dat laat onverlet dat in het Retail-klimaat de nodige uitdagingen zijn, zoals beperkte winstmarges en dat het consumentengedrag verandert. Niet iedereen profiteert dan ook van de gunstige economische situatie.