Tevreden gasten die vaker bestellen: mobiele betaalapp Tikkie is populair in de horeca

door: Lesley Flohil

Even snel met je mobieltje een drankje bestellen, of de rekening delen met je vrienden. Mobiele betaal app Tikkie maakt het net zo makkelijk als het versturen van een berichtje.  Dat betekent sneller, en dus meer bestellen. Gasten, personeel én horecaondernemers zijn enthousiast.

Consumenten doen steeds meer met hun mobiele telefoon. Het lijkt dan ook een kwestie van tijd voordat de telefoon de plek van de portemonnee of betaalpas inneemt. Mobiel betalen is immers vaak makkelijker, sneller, efficiënter en ook veiliger. Toch kwamen mobiele betaaloplossingen van grote tech- en telecompartijen tot op heden maar beperkt van de grond in Nederland.

De nieuwe betaalapp Tikkie wordt echter wel massaal omarmd door de Nederlandse consument. De app maakt het mogelijk om via chatdiensten als WhatsApp en Facebook Messenger of gewoon via SMS betaalverzoekjes aan vrienden te sturen. Inmiddels versturen meer dan 1,4 miljoen Nederlanders elke maand vele duizenden Tikkie-betaalverzoeken. En deze aantallen blijven nog steeds hard groeien!

Snel en simpel gebruik

Iedereen met een betaalrekening bij een Nederlandse bank kan de app gratis downloaden en gebruiken. Selecteer de mensen die moeten betalen, voeg het bedrag en eventuele beschrijving toe en verzend je Tikkie. De ontvanger heeft de app niet eens nodig. Door het aanklikken van de veilige link in het bericht kan iedereen met een telefoon snel en simpel betalen via  iDEAL.

De mogelijkheid om via Tikkie ook bestellingen door te geven maakt de app extra interessant voor horecaondernemers en organisatoren van festivals. Dankzij het gebruiksgemak verlaagt Tikkie de drempel om opnieuw te bestellen. Zeker als bezoekers hun tafelnummer en bestelling via QR-codes kunnen inscannen, bleek tijdens een pilot bij het Terrassen Festival in het Amsterdamse Oosterpark.

Betere ervaring

De bestelling werd telkens na enkele minuten bij de tafel afgeleverd. Daarmee  nam het festival een van de grootste ergernissen van festivalbezoekers in één keer weg. Niemand gaat immers graag een rondje halen als je net even lekker met je vrienden staat of zit. En dan is er ook nog de rij duwende en zwetende festivalbezoekers waar je heen én terug doorheen moet met je bestelling.

Met Tikkie bieden organisatoren hun bezoekers dus echt een betere ervaring. En voor henzelf zijn er ook een aantal aantrekkelijke pluspunten. Scherper inzicht in geldstromen is een van de voordelen van cashless betalen. Pinterminals zijn echter gevoelig voor storingen, en het werken met muntjes is onhandig en fraudegevoelig. Bovendien moeten bezoekers daar dan wéér voor in de rij staan.

Tikkie chatrobot

Met Tikkie halen organisatoren een mobiele betaaloplossing binnen waar een groot deel van hun doelgroep al enthousiast gebruik van maakt. Voor ondernemers die daar gebruik van willen maken levert ABN AMRO twee zeer toegankelijke opties. De Tikkie portal is een kant-en-klare oplossing, waarbij een webversie beschikbaar wordt gesteld en de horecaondernemer meteen aan de slag kan. De Tikkie API maakt het zelfs mogelijk om Tikkie volledig in de eigen systemen te integreren.

Ook voor het eigen bedienend personeel betekent Tikkie een extra steuntje in de rug. Dankzij de soepele bestel- en betaalmogelijkheid hebben zij scherp inzicht op betalingen en krijgen ze meer tijd hun rol als gastheer in te vullen. Dankzij nieuwe technologische toepassingen neemt dat gemak verder toe. Bijvoorbeeld als de Tikkies verstuurd en verwerkt gaan worden door een chatrobot.

Steeds populairder

Op soortgelijke wijze kunnen ook bars, restaurants en andere horeca gelegenheden gebruik gaan maken van Tikkie. En op dit moment praat ABN AMRO ook met meerdere Leisure partijen over de inzet van Tikkie. Zo worden bijvoorbeeld theaters en stadions geconfronteerd met het probleem dat ze kort voor en tussen de voorstelling of wedstrijd  snel grote hoeveelheden bestellingen moeten verwerken.

Met Tikkie kan die hausse bestellingen veel sneller worden afgehandeld. En kunnen bezoekers hun bestelling eventueel ook bij hun stoel laten bezorgen. Een dergelijke service betekent ook in theaters en stadions ongetwijfeld blije gezichten. Enthousiaste klanten, tevreden medewerkers, financieel overzicht én meer omzet: geen wonder dat Tikkie steeds populairder wordt in de horeca.