Samenwerken met start-ups: een slimme strategie of hype?

door: Steven Peters , David Kemps

Start-ups kunnen je innovatieproces versnellen, maar niet elke start-up is de volgende Uber of AirBnb. Wees daarom kritisch en ga niet over één nacht ijs: maak een plan, creëer een win-win en zoek slim. Dit waren de belangrijkste conclusie van de workshop ‘innoveren met start-ups’ tijdens het ABN AMRO event op de Dutch Design Week.

Consumenten vragen steeds vaker duurzame, innovatieve producten die snel leverbaar zijn. Aangepast aan hun specifieke behoeften. En dan graag zo goedkoop mogelijk. Succesvolle fabrikanten zijn daarom continu bezig met innovatie en experimenteren volop met de nieuwste elektronica, software, robotica en 3D-printing. Samenwerken met of het overnemen van een start-up is een slimme manier om voorop te blijven lopen. Maar hoe vind je nou die ene start-up die experimenteert met het 3D-printen van vezelversterkte kunststof composieten? Of wie kan complexe gietstukken in 3D meten op submicron niveau? Het is zoeken naar een speld in de hooiberg (hint: kijk eens naar FRP3D en SenseIT)

Hannie Verhoeven Fotografie / Patrick de Laive, Index

Machine learning, algoritmes en een snufje vernuft

Data-analyse met slimme algoritmes is een goed startpunt. De sprekers Patrick de Laive van TNW Index en Gilles Meyer van Golden Egg Check lichten een tip van de sluier van dit actuele onderwerp. Het team van Index, een initiatief van de wereldwijd bekende techblog The Next Web, heeft een database van ruim 100.000 start-ups gebouwd, vertelde De Laive. Het is een zelflerende, digitale motor die het internet doorzoekt op relevante informatie. Als bedrijf kun je via Index interessante start-ups vinden en volgen. Als je vervolgens je doelen duidelijk hebt en de beslissers in je eigen bedrijf achter je staan dan kun je aan de slag. Index fungeert als een soort portaal waar start-ups zich kunnen melden met innovatieve ideeën en waar bedrijven de conversatie kunnen aangaan met nieuwe partners.

Hobbyist scheiden van de dromer en geldmachine

Gilles Meyer van Golden Egg Check borduurde hierop voort. Golden Egg Check heeft software gemaakt die verschillende bronnen waaronder internationale databases zoals Index, StartupDelta en Crunchbase automatisch doorzoekt op relevante partners. Vervolgens screenen en kwalificeren ze vroege-fase bedrijven op haalbaarheid, potentie en ‘investor readiness’. Belangrijke onderwerpen zoals het trackrecord van het team, opgehaalde funding en schaalbaarheid van de waardepropositie worden in kaart gebracht. Volgens Meyer is het belangrijk dat je eerst zorgt dat je weet waarom je wilt samenwerken met een start-up. En waarom een start-up zou willen samenwerken met jou. Breng in kaart wat je doelen zijn en wat de best passende manier is om samenwerking te zoeken. Je kan gaan jagen, lokken of zaaien. Jagen doe je door demo-days te bezoeken en actief te scouten. Maar door het organiseren van een hackathon, het opzetten van een venture fund of het ter beschikking stellen van kantoorruimte kan je ook relevante start-ups lokken. Zaaien doe je door samen te werken met universiteiten en TTO’s (Technology Transfer Offices) zoals YesDelft, Novel-T en StartLife. Of je wordt mentor en sponsor bij accelerators zoals Rockstart, Hightech XL en StartupBootcamp.

Samenwerken is uitdagend door de grote verschillen, maar in potentie vormen bedrijven en start-ups een krachtige combinatie. Kortom: maak een plan, zoek slim en verhoog zo de kans op een goede samenwerking.

Bekijk hier ook de aftermovie van het hele DDW klantevent