Nieuwe technologie en slimme allianties brengen visserij in rustiger vaarwater

door: Jan de Ruyter

  • Transparantie wordt noodzaak om consumenten en NGO’s te informeren over vangstmethode, dierenwelzijn en herkomst
  • Het schip wordt continue meetinstrument voor eigen data en onderdeel van wetenschappelijk onderzoek ter onderbouwing van beleid
  • Nieuwe technologieën kunnen innovatie versnellen om milieu-impact te verlagen.

Kabinet brengt knelpunten voor duurzame innovaties in kaart

Vis is onverminderd populair bij de Nederlandse consument. Per jaar consumeert de consument gemiddeld 16,9 kilo vis per persoon. Zalm, tonijn en haring zijn de meest geliefde vissoorten. De meeste vis staat als hoofdmaaltijd op het menu, maar het is ook een populaire snack. In de visaankopen voor thuis verliest diepvriesvis terrein ten gunste van verse vis. De consument kiest voor gezond, vers en kwaliteit en hierop spelen aanbieders met nieuw concepten in. Dierenwelzijn en duurzaamheid spelen ook in de visserij een steeds grotere rol. Binnen de EU wordt gewerkt aan regelgeving om consumenten beter te informeren over productiemethoden en te zorgen dat regels voor dierenwelzijn worden nageleefd. Ook de Nederlandse politiek erkent de problematiek in de visserijsector. Zo inventariseert het kabinet in het Regeerakkkoord welke knelpunten in regelgeving duurzame innovaties in de weg staan en opgelost kunnen worden.

Visserij staat wereldwijd onder druk 

De visserij staat onder druk, niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. In 2020 zal de behoefte aan vis wereldwijd jaarlijks met 20 tot 25 miljoen ton vis toenemen. De sterkste consumptiegroei vindt naar verwachting plaats in Europa (+11 procent) en Azië (+9 procent), terwijl Afrika het enige continent is waar een daling (-5 procent) wordt verwacht. Deze stijgende vraag wordt volgens ABN AMRO echter niet voldoende gecompenseerd door een verhoging van de productie, waardoor schaarste zal optreden. Tegelijkertijd moet de visserij inspelen op de consumentenbehoefte aan informatie over de herkomst van producten, het dierenwelzijn en de milieu-impact van de visvangst. De consument wil beter worden geïnformeerd en vindt duurzaamheid en transparantie steeds belangrijker.

Schepen als real time leverancier van data

De visserij staat voor de uitdaging inzicht te bieden in hoe en waar vis wordt gevangen en hoe de gevolgen voor het milieu worden beperkt. Nieuwe technologie – zoals de inzet van sensors, robots en dataverzameling – kan helpen bij het ontsluiten van waardevolle gegevens. Volgens ABN AMRO ontwikkelen schepen zich steeds meer tot meetinstrument en de visserijsector tot real time leverancier van informatie. Schepen worden uitgerust met camera’s en sensors in de vanginstrumenten. Als deze data beschikbaar worden gesteld aan consumenten, NGO’s en de wetenschap, is het noodzakelijk deze op uniforme wijze in de gehele visserijketen te delen. Voor de visserij liggen kansen als het gaat om innovaties in de keten, zoals selectieve vismethodes om ongewenste bijvangst te verminderen of vangtechnologie met een lagere bodemberoering om het ecosysteem te beschermen. Ook kunnen nieuwe samenwerkingsverbanden de sector een impuls geven op het gebied van onderzoek en het bieden van transparantie. Kleine dynamische partnerships hebben als voordeel dat ze snel en slagvaardig veranderingen kunnen invoeren. Partijen die vroeg op deze ontwikkelingen anticiperen, hebben de grootste overlevingskansen.

Samen innoveren voor een vitale visserij (1 MB)
Download