München: meer dan bier en braadworst

door: Henk Hofstede

Onlangs bezocht ik München. Deze Zuid-Beierse stad stond al langer op m’n verlanglijstje. En terecht, zo bleek. München is namelijk veel meer dan ‘Bier und Bratwurst’. Het is een fijne, Romaans aandoende stad met 1,5 miljoen inwoners. Stijlvol en toch gezellig, met mooie pleinen en terrassen. Een prima winkelstad ook, maar waardoor eigenlijk? En wat kunnen Nederlandse winkelgebieden hiervan leren?

Charmant centrum
Om te beginnen is het in de oude stad zeer aangenaam verpozen. Het centrum – die Altstadt – is na de Tweede Wereldoorlog grotendeels hersteld, waardoor het veel van zijn charme heeft behouden. Bovendien is het een groot voetgangersgebied met mooie historische gebouwen, oude kerken, brede boulevards en diverse pleinen – met als centraal middelpunt de befaamde Marienplatz.

Voor ieder wat wils
De stad heeft een prijzig imago, maar je kunt er met elk type beurs prima shoppen. In de mainstream winkelstraten (zoals de Kaufingerstrasse) zie je dezelfde merken als in Nederland. Maar München heeft veel meer te bieden: van ‘local heroes’ met unieke producten in hippe zijstraatjes tot uitgebreide winkelcentra en zeer luxe winkelpromenades. Zo vind je in de Maximilianstrasse topmerken als Versace, Dolce & Gabbana en Louis Vuitton. En de Theatinerstrasse is misschien wel de duurste plek van Duitsland. Daar zie je dan ook een internationaal winkelpubliek, onder andere uit het Midden-Oosten.

Stijl- en sfeervol
Ook in de trendy passage Fünf Höfe is het aanbod kwalitatief uitstekend. Er is veel geïnvesteerd in een gemoedelijke sfeer: aan het plafond hangen lange lijnen met planten eraan, die de doorgang een bijzondere uitstraling geven. Je vindt hier bijvoorbeeld het Japanse Muji. Een stijlvolle winkel die kleding, woonaccessoires, wellness- en schrijfproducten verkoopt. Een unieke zaak, ook vanwege de rust die het Japanse personeel uitstraalt. En voor verse groenten, fruit, streekproducten, lokaal bier en truffels kun je weer terecht op de ‘gemütliche’ Viktualienmarkt. Dankzij het diverse horeca-aanbod blijven veel bezoekers langer dan gepland in deze winkelgebieden. In de vaak koude wintermaanden verschuift de gezelligheid buiten zich naar binnen in trendy horecazaken of traditionele Stuben

BMW: Freude am fahren (maar kijken mag ook)
Behoorlijk ‘begeistert’ werd ik van BMW Welt, de grote showroom van Bayerische Motoren Werke. Vrij toegankelijk voor elke liefhebber die zich wil vergapen aan de nieuwste modellen, inclusief die van Mini Cooper en Rolls Royce. De elektrische i3 en i8 hebben er een prominente plek. Fantastisch om te zien hoe slim BMW ook voor de toekomst fans voor haar producten creëert: een absolute belevenis. En voor wie er daarna nog geen genoeg van heeft: even verderop ligt het indrukwekkende BMW-museum.

Zum Wohl!
Wereldberoemd zijn natuurlijk de typisch Duitse ‘Biergarten’, zoals het Hofbräuhaus. Tussen het shoppen door zit je daar prima voor een hapje en een lokaal biertje. Of breng een bezoek aan Eataly, naast de Viktualienmarkt. Ook bepaald geen straf, want bij dit italiaanse foodwalhalla is de keuze reuze. Volgens geruchten duurt het nog tot 2019 tot deze foodretailer ook in Nederland voet aan de grond zet.

Goed bereikbaar
Vlieg je? Vanaf München airport brengt een comfortabele metro je in drie kwartier naar het centrum. Ook daar is je vervoer met drie ‘Bahnen’ prima geregeld: de U-Bahn (metro), S-Bahn (stadsspoor) en Straßenbahn (tram). De binnenstad is nagenoeg autovrij, om in de stad te rijden heb je een vignet nodig. Regionale bezoekers die met de auto komen, parkeren dan ook buiten het centrum en pakken het OV. Dit houdt de stad aantrekkelijk en leefbaar.

Klantvriendelijk
Tot slot valt op hoe vriendelijk je in winkels (en je hotel) wordt benaderd en geholpen. Niet opdringerig en na elke dienst die medewerkers je hebben bewezen, hoor je steevast: ‘gerne’. Ze zijn oprecht blij dat ze iets voor je konden doen en dat je iets komt kopen. We zeggen het vaker: naast beleving en een divers aanbod, maakt het personeel nog steeds het verschil in de Retail. München bewijst dit.

Lessen voor Nederland
Wat maakt een winkelgebied succesvol? In de eerste plaats is het er goed toeven dankzij een schone en aansprekende omgeving. Een historische voetgangerszone helpt natuurlijk een handje. Daarnaast is een aantrekkelijk en divers winkelaanbod een must. Hetzelfde geldt voor bezienswaardigheden, het cultuuraanbod en goede horeca die gasten zo lang mogelijk moeten kunnen vermaken. Geen of weinig parkeerplaatsen? Op zich geen ramp. Zolang de stad dit compenseert met goed openbaar vervoer, maakt het zo’n gebied zelfs aantrekkelijker. En dan misschien wel de belangrijkste onderscheidende factor: personeel. Vakkundige en vriendelijke mensen die je het gevoel geven dat een (nieuw) bezoek de moeite waard is. Weet je dit als winkelgebied te realiseren, dan behoor je tot de winnaars. München is het gelukt. Het is een echte retail-stad, geknipt voor levensgenieters. Ik kom er zeker nog eens terug. Servus München!