Consumptie op kantoor en onderweg: een groeimarkt voor voedingsmiddelenfabrikanten

door: Rob Morren

  • Meer omzet food-consumptie ‘on-the-go’ en in bedrijfsrestaurant
  • Bedrijfsrestaurant en tankstation veranderen in locaties om langer te verblijven
  • Vergroten horeca-DNA bij voedingsmiddelenfabrikanten en leveranciers cruciaal om groei te versterken

Bestedingen aan food op locatie of onderweg nemen toe

In Nederland vindt de food-consumptie vaker buitenshuis plaats. Niet alleen in de klassieke horeca, maar ook op high traffic-locaties langs de snelweg en op het station. Ook bedrijfscateraars groeien weer. In 2017 verwacht FoodService Instituut Nederland (FSIN) dat bij tankshops, bedrijfsrestaurants en op het station de gezamenlijke omzet met gemiddeld drie procent stijgt naar 2,71 miljard euro. Uit consumentenonderzoek door GfK en ABN AMRO blijkt dat er bij de verkoop van producten binnen deze kanalen meer groei te behalen valt, ook voor de consument en de leverancier. De bezoeker beoordeelt de frequentie van nieuwe producten in het bedrijfsrestaurant met rapportcijfer 6,4. Ook verwacht de bezoeker betere communicatie over de inhoud (calorieën, vet, etc.) van vers bereide producten. Dit beoordelen zij met een 6,3 in het bedrijfsrestaurant en ze geven tankshops het cijfer 6,6. Betere samenwerking met leveranciers is nodig voor een aansprekend en sneller wisselend aanbod. Bijvoorbeeld ook voor ontwikkeling van apps waarmee de bezoeker alvast iets kan bestellen of een  aanbieding krijgt. Want ook snelle service, gemak en aantrekkelijke promoties vindt de bezoeker belangrijk.

Bedrijfscatering, pompstations en stations veranderen in verblijfslocatie

Succesvolle concepten richten zich duidelijk op doelgroepen en ontwikkelen moderne food-concepten op locaties waar het prettig is om te verblijven, werken en vergaderen. De bedrijfscatering verandert zo steeds meer van puur exploitatie van locaties om te eten naar een verblijfslocatie waar beleving en gastvrijheid centraal staan. Dit is ook om externe bezoekers te trekken, zoals zzp’ers. Bovendien worden er stappen gezet op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. Maar liefst 49% van de bezoekers vindt dat het assortiment gezonde producten in het bedrijfsrestaurant het afgelopen jaar is toegenomen. Ook bij tankshops doen nieuwe concepten hun intrede, met een uitgebreid food-aanbod, wifiverbindingen, schone wc’s en ruime parkeergelegenheid. De pompbediende is steeds vaker een gastvrouw of -heer die ook producten bereidt.

Leveranciers kunnen meer ‘denken als een kok’

Locaties zonder horeca-achtergrond, zoals tankshops, hebben behoefte aan ondersteuning en advies van leveranciers. Bijvoorbeeld over de presentatie van producten, productinformatie en inzicht in consumententrends. Fabrikanten en leveranciers kunnen hierop inspelen door als organisatie meer te denken als een kok. Of door producten te ontwikkelen die verspilling tegengaan en kosten in de professionele keuken reduceren. Zoals broodproducten die je op verschillende momenten kunt inzetten: ’s ochtends als onderdeel van het ontbijt en ‘s middags als lunch-pizza uit de oven. Innovatie vraagt ook om fexibiliteit en snelheid en daarmee om investeringen in moderne productielijnen en digitalisering. Dit zorgt voor een meer efficiënte aansturing van de productie om snel tussen klantspecificaties te schakelen. Soms betekent het ook afscheid nemen van oude partners en op zoek gaan naar nieuwe toeleveranciers in de keten die innovatie in product en proces helpen versnellen. Het aannemen van meer personeel met een horeca-achtergrond kan de samenwerking met afnemers versterken. Niet alleen voor het herkennen van behoeften en succesvolle productontwikkeling, maar ook om beter uit te leggen hoe producten bijdragen aan tevreden gasten en een hogere kassabon.

Consumptie-op-kantoor-en-onderweg-15092017-def.pdf (707 KB)
Download