Vertrouwen van horeca-ondernemers breekt weer record

door: Sonny Duijn

De sector Leisure spint garen bij de positieve economische situatie. Er is sprake van een daling van het aantal faillissementen in de sector, terwijl het aantal bedrijven in de sector toenam. Bovendien staat het ondernemersvertrouwen in de horeca op een nieuw record.

Meer informatie over ontwikkelingen in de economie en de sector zijn te vinden in de Stand van de Leisure van de maand augustus:

Stand-van-Leisure-augustus-2017-1.pdf (1 MB)
Download

Verwachting voor bbp omhoog

Na het positieve tweede kwartaal voor de economie verhoogde het Economisch Bureau van ABN AMRO de bbp-verwachtingen. Voor het Nederlandse bbp staat nu een prognose van 3,1% jaargroei in 2017 en van 2,1% in 2018. Ook zijn de verwachtingen voor de particuliere consumptie iets opwaarts bijgesteld en is de verwachting voor de werkloosheid in 2018 verlaagd naar 4,4% van de beroepsbevolking.

De omzetcijfers voor het tweede kwartaal (van de Leisure-branches die het CBS) meet, zijn nog niet bekend. Naar verwachting stijgt de omzet weer, nadat de eerste maanden van het jaar al voor flinke groei zorgden.

Ondernemersvertrouwen horeca op nieuw record

De positieve economische ontwikkelingen hebben effect in de sector. Zo brak het ondernemersvertrouwen binnen de horeca een nieuw record, volgens de meest recente score (over het derde kwartaal van 2017) van het CBS. Sinds de huidige meting (sinds het vierde kwartaal van 2008) is de huidige score voor het ondernemersvertrouwen niet bereikt.

Horeca-ondernemers hebben dus positieve economische verwachtingen. Ook daalde het aantal faillissementen in de Leisure-sector, vooral bij hotels. Maar ook bij Travel, restaurants en sport/recreatie is sprake van een daling, wanneer we het aantal faillissementen in 2017 tot en met juli vergelijken met dezelfde periode een jaar eerder.

Toerisme remt af in mei, +5% year-to-date

Naast de economische ontwikkelingen is ook de ontwikkeling van het toerisme van groot belang. De laatst bekende cijfers hierover zijn van de maand mei, toen er minder logies-overnachtingen waren dan in diezelfde maand vorig jaar.

Year-to-date is er echter sprake van een stijging van 5%, die vooral bij hotels zit. In de maand mei viel ook het toerisme uit Duitsland sterk terug (waardoor de year-to-date-stijging terugviel naar 4%), maar voor de periode juni t/m augustus verwachten we een flinke stijging van het toerisme uit Duitsland te gaan zien. Tot en met mei valt de groei van Brits toerisme en hoteltoerisme uit Azië op.

Dagrecreatie richt zich ook op verblijfstoerisme

Het toerisme is ook voor attractieparken interessant. Om verder te kunnen groeien, richten attractieparken zich steeds meer op toeristen, bijvoorbeeld uit Duitsland en België. Verschillende parken hebben geïnvesteerd in huisjesparken en hotels, om ook van het verblijfstoerisme te kunnen profiteren. Ook wierpen investeringen in nieuwe transacties en bezienswaardigheden hun vruchten af.

Terugverdientijden van investeren zijn wel korter geworden. Dit hoeft echter niet tot hogere entreeprijzen te leiden. Door met digitalisering klantgerichte extra’s aan te bieden kunnen attractieparken en dierentuinen hun omzet vergroten. Denk daarbij aan een snellere toegang tot attracties, gepersonaliseerde souvenirs en parkeren dichtbij de ingang.