Internationale consument vindt weg naar Nederlandse attractieparken

door: Stef Driessen

  1. Nederlandse attractieparken presteren internationaal goed
  2. Nieuwe investeringen leiden tot meer bezoekers in 2017 en 2018
  3. Omzet kan harder stijgen als de branche klantgerichte extra’s gaat aanbieden

Groeiende concurrentie maakt investeringen in beleving belangrijker

De bezoekersaantallen van attractieparken en dierentuinen zullen naar verwachting in 2017 met 3 procent en in 2018 met 2,5 procent stijgen. Om verder te kunnen groeien, richten attractieparken zich steeds meer op de buitenlandse toerist, vooral uit Duitsland en België. ABN AMRO verwacht in deze landen in 2017 en 2018 economische groei, wat een positief effect heeft op bezoekersaantallen. Attractieparken staan hierbij ook voor de uitdaging te profiteren van de groei van het verblijfstoerisme. Verschillende parken hebben daarom geïnvesteerd in huisjesparken of hotels. Op het gebied van kwaliteit scoren Nederlandse attractieparken en dierentuinen wereldwijd goed. De groeiende concurrentie in de dagrecreatie versterkt echter de noodzaak te blijven investeren in de beleving van bezoekers.

Steeds kortere terugverdientijden investeringen

De stijging van bezoekersaantallen is mede te danken aan investeringen in nieuwe attracties, slaapplaatsen en bezienswaardigheden. In 2016 waren het wereldwijd vooral musea en waterparken die een grote groei noteerden. In ‘s werelds twintig grootste waterparken stegen de bezoekersaantallen met 3,6 procent tot 29,7 miljoen. Voor verschillende parken is dit aanleiding extra te investeren in waterattracties. ABN AMRO stelt vast dat de terugverdientijden van investeringen steeds korter worden. Dit hoeft niet tot hogere entreeprijzen te leiden. Door met digitalisering klantgerichte extra’s aan te bieden – zoals een snellere toegang tot attracties, gepersonaliseerde souvenirs of parkeren dichtbij de ingang – kunnen attractieparken en dierentuinen hun omzet vergroten.

Investeringen in digitalisering winnen aan belang

ABN AMRO benadrukt dat het cruciaal is dat attractieparken en dierentuinen een heldere strategie op het gebied van digitalisering ontwikkelen. Zo zijn 8 op de 10 bezoekers bereid om extra te betalen voor ‘VIP-ervaringen’, zoals persoonlijke communicatie, een snellere toegang tot attracties, premium attracties met beperkte toegang, culinaire extra’s, aanvullende online diensten, gratis WiFi en gepersonaliseerde souvenirs. “Door het bieden van extra’s kan de klantervaring worden verbeterd en meer omzet worden gerealiseerd. Ook kunnen attractieparken en dierentuinen gasten de mogelijkheid bieden hun bezoek vooraf te plannen en attracties te reserveren”, vertelt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. “Als zij bezoekers online of mobiel de mogelijkheid bieden een bezoek te plannen en investeren in gepersonaliseerde extra’s, kunnen zij extra inkomsten genereren, investeringen doen en zo hun concurrentiepositie versterken.”

Het volledige rapport is hier te downloaden:  Update-attractieparken-dierentuinen-15-augustus-2017.pdf (344 KB)