De impact van duurzaamheidskeurmerken. Hoe groen is úw hotel eigenlijk?

door: Selma van der Graaf

Een stedentrip, weekendje skiën of toch een lange rondreis? Wat ze ook kiezen: toeristen overnachten steeds vaker in een duurzaam of ‘groen’ hotel. Volgens Booking.com geeft maar liefst 68 procent van de reizigers hier de voorkeur aan. Ook het aantal gasten dat daadwerkelijk in dit type hotel heeft geslapen, is in 2017 gestegen tot 65 procent. Daarnaast boeken commerciële en publieke organisaties steeds vaker uitsluitend duurzaam gecertificeerde hotels voor hun evenementen en overnachtingen.

Reden genoeg voor hotels om hun duurzame karakter nadrukkelijker op de kaart te zetten. Hoe? Door zich aan te sluiten bij verschillende duurzaamheidskeurmerken. Zo maken ze de mate van duurzaamheid van hun hotel kenbaar aan potentiele gasten én organisaties. Hieronder drie keurmerken op een rij.

Green Key

Het grootste keurmerk voor hotels in Nederland is Green Key. Deze organisatie is actief in 56 landen en richt zich voornamelijk op verduurzaming van operationele aspecten. In ons land hebben 394 hotels een Green Key-certificaat. De 31 verplichte normen waaraan hotels moeten voldoen om deze te bemachtigen, zijn basismilieunormen die zorgen voor besparingen op het gebied van water, gas, elektra en restafval. Verder kent dit keurmerk drie niveaus: Brons, Zilver en Goud. Om deze levels te behalen, moeten hotels aan een deel van 82 additionele normen voldoen: respectievelijk 25, 33 en 41. Ondernemers zijn vrij om te bepalen aan welke van deze optionele criteria zij willen voldoen.

Green Globe

Dit keurmerk richt zich op de mate van duurzame prestatie in de hoteloperatie en is vertegenwoordigd in 86 landen. In Nederland staan momenteel 50 hotels onder dit keurmerk geregistreerd. Zij komen hiervoor in aanmerking door in het eerste jaar aan minstens 50 procent van 320 vastgestelde indicatoren te voldoen en dit aantal jaarlijks met 3 procent te laten stijgen. Houden ze dit 5 jaar vol, dan worden ze Green Globe Gold Member. Na 10 jaar behalen zij zelfs een Platinum status.

BREEAM-NL

Dit Nederlandse keurmerk is onderdeel van de Dutch Green Building Council (DGBC) en beschikt over twee labels die relevant zijn voor hotels: Nieuwbouw & Renovatie en In-Use. Het eerste label focust op energieprestaties, energieverbruik en materiaalgebruik in vastgoed. Bij In-Use draait het om de exploitatie van het hotel. Momenteel zijn 15 hotels in het bezit van een BREEAM-NL certificaat, maar de DGBC verwacht dankzij het vorig jaar geïntroduceerde In-Use label voor hotels een snelle groei door te maken.

Hoe dragen deze keurmerken bij aan een circulaire economie?

Volgens de gemeente Amsterdam hebben keurmerken een positieve invloed op de transitie naar een circulaire economie. De bovengenoemde keurmerken hebben namelijk als normen: dematerialisatie, producthergebruik, recycling, inzet van hernieuwbare energie en duurzaam inkopen. Opvallend is dat BREEAM-NL In-Use als enige keurmerk veel waarde hecht aan gebruikte bouwmaterialen. Daarnaast valt er voor de keurmerken nog veel te winnen als het gaat om samenwerking tussen service- en productketens, maar ook rondom kwantitatieve criteria, zoals functionele inzet van systeeminnovaties. Denk bijvoorbeeld aan waterberging, verkoeling, zuivering en afvangen van fijnstof.

Voor niets gaat de zon op

Aan het behalen van een duurzaamheidskeurmerk zijn kosten verbonden. Los van de investeringen die gedaan moeten worden om te voldoen aan de gestelde criteria, kost het ook geld om je aan te sluiten bij een keurmerk en aangesloten te blijven. Hieronder zie je welke kosten hieraan verbonden zijn.

De toekomst van duurzaamheidskeurmerken

De duurzame standaard binnen de hotelsector wordt nu nog bepaald door keurmerken. Deze zijn voornamelijk gebaseerd op maatregelen die hun waarde al bewezen hebben én algemeen geaccepteerd zijn. Denk aan ledverlichting, waterbesparende douchekoppen of aan de afspraak waarbij je handdoek pas wordt gewassen als je ‘m op de grond achterlaat.

Duurzaamheidskeurmerken maken het voor de middenmoot en achterblijvers mogelijk om vooruitgang te boeken. Ze zien namelijk precies wat nodig is om te verduurzamen en zijn bijna verplicht om aan de basisnormen te voldoen om geen gasten te verliezen. Gelijktijdig werpen ze ook belemmeringen op, omdat creatieve eigen initiatieven nauwelijks worden gestimuleerd. Met andere woorden: de huidige criteria leggen eisen op, maar stellen geen doelen. Hier kunnen keurmerken op inspelen door hun criteria frequent te vernieuwen, op basis van de laatste wet- en regelgeving. Daarnaast zullen de koplopers voorlopig als inspiratiebron voor de keurmerken dienen.

Hosta!

De besproken keurmerken richten zich op de kwalitatieve criteria van duurzaamheid. Maar welke kwantitatieve criteria hebben invloed op de duurzaamheid van hotels? Hoeveel geld kunnen hotels besparen als ze efficiënter omgaan met energie- en waterverbruik en afval? Hoe maak je een kasstroom van je afvalstroom en wat levert dat op? En wat is de  invloed van deze keuzes op de waardering en financierbaarheid van hotelvastgoed? Tijdens het Horwath HTL Hotel Event 2017 zal een expertpanel hier dieper op ingaan.

Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met Koen van Ewijk van Horwath HTL. Meer weten over duurzaamheid en circulaire economie? Houd dan abnamro.nl/leisure in de gaten!