Esther Croes, projectleider Quiet Community: ‘Ons motto is halen, brengen en delen!’

door: Stef Driessen

‘We groeien flink, en zijn in anderhalf jaar gegroeid naar nu al 750 gezinnen. Steeds meer sponsors en supporters sluiten zich aan, de teller staat inmiddels op 266 actieve bedrijven. In het najaar starten we drie nieuwe platforms in Groningen, Den Bosch en Maastricht. Daarna volgen nog meer steden.’ Dat klinkt als een gezonde, wellicht zelfs jaloersmakende groei. Toch zou Jean-Pierre Joos, bij Quiet Community met hart en ziel projectleider, graag aankondigen: ‘Omdat niemand ons werk meer nodig heeft, heffen we onszelf volgend jaar op.’

Quiet Community helpt in Tilburg mensen om de gevolgen van hun armoede te verzachten. In Tilburg leven zo’n 15.000 gezinnen onder de armoedegrens en hebben dus een maand-inkomen van minder dan € 900. Quiet telt 44 (merendeels vrijwillige) medewerkers en helpt, met gesloten beurzen, een deel van die gezinnen onder de armoedegrens aan gratis diensten, producten en verwennerijen.

Voetmassage en wasmachine reparatie

De armoede kan op allerlei manieren verzacht worden: met een etentje in een Afghaans restaurant, het bijwonen van de voetbalwedstrijd Willem II – Ajax (en wel in de skybox, samen met ondernemers). Of wat te denken van een uitgebreide voetmassage of make-over, een reparatie van een wasmachine, gratis lesboeken, haarlokken die worden voorzien van subtiele highlights, gratis fietsonderhoud, theatervoorstellingen, en museumbezoek? Esther Croes, verantwoordelijk voor Quiet Tilburg én de sponsoren: ‘Eén ding doen we niet. We geven géén korting-coupons, al worden die wel regelmatig aangeboden. Members hebben echt geen cent te makken, die willen we niet stimuleren om onnodige uitgaven te doen.’

En dan zijn er nog de vrijwilligers, gewone Tilburgers, maar ook members zelf die allerlei praktische hulp bieden. Bijvoorbeeld bijles geven. Of woonruimte helpen opknappen. Spullen verhuizen. Esther: ‘Members helpen daar graag bij. Ook omdat het goed is voor hun netwerk en het bijwerken van persoonlijke skills.’

Werken op basis van vertrouwen

Quiet Community is een platformorganisatie op internet, en wordt ondersteund door de webdesigners van Freshheads. Hoe bepaalt Quiet wie wel en wie geen member kan worden? Jean-Pierre: ‘We zijn ruim een jaar geleden begonnen met het inschrijven van Members via de Voedselbank in Tilburg. Daarnaast dragen ambassadeurs, meestal professionele hulpverleners members bij ons aan. En we willen gaan samenwerken met Feniks, een netwerkorganisatie die werkt aan empowerment van Tilburgse vrouwen onder de armoedegrens. Tot slot experimenteren we met members die members mogen voordragen. Overigens: we zullen nooit een inkomenstoets gaan doen. We werken op basis van vertrouwen.’

Esther Croes: ‘Het zou fantastisch zijn als iedere Tilburger met een inkomen onder de armoedegrens member zou kunnen worden, maar daarvoor is het aanbod van producten en diensten nog ontoereikend. De Tilburgse arme gezinnen die nu member zijn, krijgen via de website allemaal eens in de zoveel tijd een aanbod. Met een algoritme stemmen we vraag en aanbod slim op elkaar af.’

Quiet, zegt Esther Croes, doet het mooie werk onder het motto: Halen, brengen en delen! Waar niét de nadruk op ligt, is het uitroeien van de structurele oorzaken van armoede. Jean-Pierre: ‘Dat is een heel belangrijk thema, kijk alleen al naar de idiote groei van schulden door opstapeling van boetes, rentes, en rentes op boetes, die het voor mensen soms heel moeilijk maken om zich uit de schulden te werken. Daar zou wat aan gedaan moeten worden, op landelijk niveau. En daar wordt vanuit verschillende hoeken ook hard aan gewerkt, maar het is taaie materie: verschillende krachtige belangen lopen door elkaar heen. Het is niet waar Quiet zich op richt.’

Het schurende glossy magazine

In 2013 verscheen de Quiet 500, het glossy magazine dat schuurt, met een knipoog naar de Quote 500 waarin de 500 rijkste Nederlanders staan. Om de stille armoede te belichten en te verlichten. Het werd een succes, en leverde € 50.000 op voor twee Tilburgse armoedeprojecten. De glossy werd opgestuurd aan alle rijken uit de Quote 500, inclusief het verzoek iets aan armoedeverzachting te doen. Dat leverde allerlei reacties op, waaronder van twee miljonairs: Harry Hilders (Urban Interest) en Dirk Lips (Libéma), Brabants recreatieondernemer (bekend van onder meer Safari- en vakantieparken Beekse Bergen). Zij zijn intensief betrokken geraakt bij Quiet Community. Met hun financiële bijdragen worden loon-, kantoor-, internet- en marketingkosten betaald. Jean-Pierre: ‘Beide ondernemers denken mee over onze lange termijn strategie. Toen we laatst onze roadmap voor de komende drie jaar aan hen presenteerden, was hun reactie onmiddellijk: “Ja, en hoe zorgen we voor continuïteit ná 2020?” Dat zegt iets over de betrokkenheid.’

Gids van de kamelenkaravaan

Een van de andere sponsors is de Afghaanse horeca ondernemer Ahmad Alizdah, die op zijn zeventiende als politiek vluchteling naar Nederland kwam. Hij heeft inmiddels restaurants in Tilburg, Den Bosch en Waalwijk. De naam van de bescheiden horecaketen, waar ook minderjarige asielzoekers in de bediening en keuken werken: Sarban, oftewel de gids van de kamelenkaravaan. In alle drie de zaken houdt Ahmad Alizdah wekelijks een tafeltje vrij voor een Quiet member. En aan dat tafeltje wordt dan genoten van de Afghaanse culinaire cultuur, met zijn Baghlan, bruine rijst, wortel, rozijnen, pistache, amandel en lamsvlees. Of Sabzi, spinazie en Boranie bandejan, aubergine uit de oven met kwarktopping. De Quiet member hoeft na afloop slechts kort te zwaaien met zijn of haar lidmaatschapskaart.

Om het platform van de Quiet Community ook in Den Bosch, Groningen en Maastricht tot een succes te maken, zoeken Esther Croes en haar team nog veel bedrijven die willen sponsoren. Esther: ‘Er is geld nodig voor marketing, kantoorkosten, het verbeteren van het internet-platform, bijvoorbeeld het optimaliseren van de match tussen vraag en aanbod. Ondernemingen van iedere omvang zijn welkom om een bijdrage te leveren. Dat kunnen producten of diensten zijn. Het kan ook een eenmalige bijdrage zijn aan het Quiet Armoedefonds. Netwerken kunnen ook erg belangrijk zijn, denk aan businessclubs of ondernemersverenigingen. Dus als ondernemers daarin iets kunnen betekenen: graag.’

Wilt u iets betekenen voor Quiet Community? Neem dan contact op met Jean-Pierre Joos via info@quiet.nl.

Dit artikel is uitgewerkt door JoepAuwerda.nl, op verzoek van ABN AMRO Team Leisure.