Hoe raakt een Brexit de sector Retail?

door: Sonny Duijn

De Britse consument sombert flink. De deuk die de ‘Brexit’-uitslag van het referendum vorig jaar in het vertrouwen van de Britse consument sloeg, is nauwelijks hersteld. Maar waar de Britse consument sombert, is de Nederlandse zeer positief. Brexit boezemt bij de Nederlandse consument vooralsnog nauwelijks angst in. Mede dankzij dat grote vertrouwen weet de retailsector een groeiversnelling te realiseren. Zolang de toon en dreiging rond de Brexit blijft als nu, is het effect op de binnenlandse detailhandel klein.

De groothandel non-food kan directe gevolgen ervaren, bijvoorbeeld binnen fashion. Van de export van schoeisel ging vorig jaar 13,3% naar het VK. Voor kleding en toebehoren was dit 12,7%. Maar daarbinnen zijn ook weer verschillen. Zo ging van de export van heren- en jongenskleding van brei- en haakwerk in 2016 liefst 20,5% naar het VK. Het is dus goed om het productaanbod nauwkeurig te analyseren, evenals de afzetmarkten.

Dit geldt ook voor webshops met een substantiële afzet in het VK. Producten die hier via online retail verkocht worden, worden naar verwachting wat duurder voor de Britse consument. Het pond kan nog meer waarde verliezen als beleggers op de valutamarkt een ‘no deal’ inprijzen. Dat kan gevolgen hebben op de afzet vanuit het VK.

Update-Economie en Sectoren Brexit_juli 2017.pdf (744 KB)
Download