Arbeidsmarkt biedt positief nieuws voor Retail

door: Sonny Duijn

Een beperkte werkloosheid is positief voor de Retail-sector. Minder werkloosheid kan immers leiden tot een hogere consumptie. De daling van de werkloosheid gaat in 2017 tot nu toe sneller dan verwacht. De werkloosheid belandde in de maand juni voor het eerst sinds augustus 2011 onder de 5%. Wij gaan nu voor 2018 uit van een daling van de werkloosheid naar 4,6% (als percentage van de beroepsbevolking). Ook daalde het aantal nieuwe ww-uitkeringen in de sector in de eerste helft van 2017, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

Meer informatie is te vinden in de Stand van de Retail van de maand juli:

Stand-van-de-Retail-juli-2017.pdf (1 MB)
Download

De Retail is een conjunctuurgevoelige sector. Het economische klimaat zit momenteel mee. De hoge koopbereidheid bij consumenten in combinatie met een hoger reëel beschikbaar inkomen (en eerder uitgestelde uitgaven) leidt tot een flinke toename van de consumptie. In de maand mei bedroeg de stijging van de consumentenbestedingen 2,2%. Ongecorrigeerd waren daarbij vooral flinke stijgingen gezien bij woninginrichting en kleding.

Hoewel het klimaat door het veranderde consumentengedrag nog steeds uitdagend is en dit in de berichtgeving soms ook terug te zien is, is voor de sector als geheel een duidelijke groei van de verkopen te zien. In de eerste vijf maanden van het jaar gingen de verkoopvolumes mer ruim 3% omhoog. Daarbij zijn wel verschillen per branche te zien.

Positief nieuws uit de arbeidsmarkt

Bij de toename van de consumptie helpt uiteraard ook de daling van de werkloosheid. De werkloosheid belandde in de maand juni voor het eerst sinds augustus 2011 onder de 5%.

In de eerste helft van 2017 verstrekte het UWV 20,7% minder nieuwe ww-uitkeringen dan dezelfde periode een jaar eerder. In de detailhandel was daarbij een daling van 21,7%, bij grootwinkelbedrijven bedroeg die daling zelfs 47,8%. Ook voor groothandels (in totaal) was er sprake van een duidelijke daling, van 20,4%. In onze visie wordt de rol van het personeel binnen de veranderde Retail-sector belangrijker, zoals eerder beschreven in deze blog.