Modebranche groeit flink in maart, maar april uitdagend

door: Sonny Duijn

De detailhandel is het jaar 2017 met flinke groei gestart. De verkoopvolumes lagen in het eerste kwartaal 2,9% hoger dan in dezelfde periode van een jaar eerder. De omzet nam zelfs met 4,8% toe. Daarmee overtreffen winkeliers de verwachtingen. In de maand maart was er daarbinnen sprake van forse groei voor modebranche.

Meer informatie is te vinden in de Stand van de Retail van de maand mei: 

Stand-van-de-Retail-mei-2017-1.pdf (1 MB)
Download

De sector profiteert van het grote vertrouwen van de consument. Het consumentenvertrouwen staat op zeer hoog niveau, en dit leidt ook tot een toename van de consumptie. Voor heel 2017 verwachten wij een toename van de particuliere consumptie met 2,1%, ook omdat een deel van het gespaarde inkomen uit 2015 nu alsnog wordt uitgegeven.

Groei binnen mode, maar ook uitdagingen

De ontwikkeling binnen de modebranches springen ook in het oog. Zowel kledingwinkels als winkels in schoenen en lederwaren zagen in maart de verkoopvolumes enorm stijgen. Over het gehele eerste kwartaal namen de verkoopvolumes van kledingwinkels met 4,9% toe, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Dankzij prijsverhogingen steeg de omzet zelfs met 6,4%.

Schoenenwinkels maakten dankzij de flinke stijging in maart de volumekrimp in de eerste twee maanden goed. Over het eerste kwartaal groeiden de verkoopvolumes van schoenenwinkels met 2,4% en steeg de omzet met 3,4%, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

Ondanks deze opstekers staat de modebranche voor duidelijke uitdagingen. Veel moderetailers hebben kunnen hun collectie nu nog een beperkt aantal momenten in het jaar vernieuwen, waardoor de afhankelijkheid van de weersomstandigheden nog steeds behoorlijk is. Bovendien is de concurrentie groot, waarbij de online verkopen in de lift zitten. De CBS-cijfers over de maand april zijn nog niet bekend, maar volgens branchevereniging InRetail was die maand sprake van een daling op jaarbasis. Dat is ongunstig voor de branche, ook omdat april (ook gelet op de marges) een belangrijke maand is.

Ontwikkelingen verschillen per branche

Hoe ontwikkelde de rest van de Retail-sector zich in het eerste kwartaal? De online retail (over diverse branches) hield een hoog groeitempo vast, en wist in het eerste kwartaal van 2017 een omzetgroei van 14,8% op jaarbasis te bereiken. De verkoopvolumes (de omzet gecorrigeerd voor prijseffecten) van doe-het-zelf-winkels namen met 9,1% toe in het eerste kwartaal, waarbij men profiteert van de groei in de huizenmarkt. Ook supermarkten en winkels in verzorging genereerden groei in het eerste kwartaal.

Winkels in consumentenelektronica (-1,4%) en voedingspeciaalzaken (-1%) zagen de volumes wel krimpen in het eerste kwartaal, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Winkels in consumentelektronica voelen de sterke concurrentie van internet, omdat men producten verkoopt die online goed te vergelijken zijn. De omvang van de krimp is wel flink minder dan vorig jaar. Voedingspeciaalzaken hebben last van de concurrentie van supermarkten, die inzetten op vers en beleving.