Koopbereid consument stuwt detailhandel

door: Sonny Duijn

De detailhandel groeide in de eerste vier maanden van het jaar met 3,3% in verkoopvolumes, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee presteert de sector boven verwachting. De omzet steeg zelfs met 4,8%.

Meer informatie is te vinden in de Stand van de Retail van de maand juni: 

Stand-van-de-Retail-juni-2017.pdf (827 KB)
Download

Koopbereidheid op hoog niveau

Het hoge vertrouwen bij de consument legt de sector daarmee geen windeieren. Over het consumentenvertrouwen heeft het CBS recentere inzichten beschikbaar: tot en met de scores van juni. Binnen die meting valt op dat de koopbereidheid van consumenten in de eerste helft van 2017 duidelijk hoger ligt dan in het eerste halfjaar van 2016. De score op koopbereidheid wordt door twee factoren bepaald: of de consument de huidige periode als gunstig voor grote aankopen ziet én hoe men de eigen financiële situatie beoordeelt.

Wanneer de gemiddelde koopbereidheid in de eerste zes maanden van het jaar wordt afgezet tegen dezelfde periode van eerdere jaren, blijkt dat de koopbereidheid in deze periode van het jaar op het hoogste punt sinds 2001 staat. Echter; bij een eventuele aanpassing door het CBS van de laatste maandcijfers zou het kunnen dat de gemiddelde koopbereidheid alsnog iets onder het niveau van (de eerste helft van) 2007 uitkomt.  Maar dan nog staat de koopbereidheid op een hoog niveau.

Hoewel de economische wind nu positief waait en het aantal faillissementen ook flink is gedaald, bestaan er zeker nog behoorlijke uitdagingen van retailers. De grote concurrentie maakt het moeilijk om marges te verhogen, terwijl complexe investeringsvraagstukken (met betrekking tot omnichannel) aan de orde zijn.

Toch blijft het aantrekken – hoewel zeker geen garantie tot succes – van de economie en daarbinnen de consumptie natuurlijk positief. Voor 2017 en 2018 verwachten wij een toename van de particuliere consumptie.