Hogere prijzen, maar lagere productie voor de Foodindustrie

door: Nadia Menkveld

Stand-van-Food-juni.pdf (553 KB)
Download

Omzetgroei voor alle type groothandelaren in Food

In het eerste kwartaal van 2017 steeg de omzet van de groothandels in food met bijna 4%. Nagenoeg alle type groothandels kenden een stijging: van drank tot aan AGF.  De groothandel in zuivel realiseerde  zelfs weer de eerste omzetplus sinds eind 2014. In het eerste kwartaal van 2017 steeg de omzet van de groothandel in zuivel met meer dan 5%. De hogere zuivelprijs die vorig jaar inzette is nu dus ook terug te zien in de omzet van de zuivelhandelaren. Daarnaast presteerden met name de groente en fruit handelaren goed: hun omzet nam in het eerste kwartaal van 2017 met 10% toe.

Productie voedingsmiddelenindustrie valt terug

Ook de omzet van de voedingsmiddelenindustrie steeg in het eerste kwartaal van 2017. Deze steeg gemiddeld met 5% in het eerste kwartaal, maar in april kwam de klad erin. In die maand daalde de omzet juist,(-2,4%). De productie van de voedingsmiddelenindustrie daalde al wat langer. Na twee maanden van nauwelijks groei, daalde de productie in maart en april. De discrepantie tussen de productiedaling en een omzetstijging had in het eerste kwartaal met name met stijgende afzetprijzen te maken. In april stegen de prijzen ook nog, maar onvoldoende om de lagere productie (-2,5%) goed te maken.

Afzetprijzen stabiliseren op hoog niveau

Jaar op jaar namen de afzetprijzen nog flink toe in de eerste vier maanden van 2017. Maar maand op maand lijken de prijzen te stabiliseren op een relatief hoog niveau. De afzetprijzen bevinden zich – na een sterke daling- weer op het niveau van 2012. Veel deelsectoren hebben te maken met hogere inputprijzen. Zo nam de prijs van zuivel toe. Maar ook varkensvlees en de prijzen van sommige fruitsoorten stijgen.Daarnaast is ook de olieprijs sinds het dieptepunt in 2016 weer opgeklommen en schommelt de laatste paar maanden tussen de USD 50 en USD 55 per vat. De olieprijs is van belang voor het productieproces en bepaalt daardoor mede de afzetprijzen van de industrie.

Uitvoer Nederlandse foodproducten op stoom

De export van voedingsmiddelen nam in het eerste kwartaal van dit jaar met gemiddeld 8% toe. Opvallend was dat met name de uitvoer binnen Europa flink groeide, terwijl de uitvoer naar Azië tegenviel. Bijna alle belangrijke landen droegen bij aan de groei. Naar Duitsland nam de export met circa 7% toe, naar Frankrijk met 9% en naar België met maar liefst 15%. De hoge groeicijfers hebben ook te maken met het feit dat de afzetprijzen stegen. Voor de totale Nederlandse export verwacht ABN AMRO een groei van 3,8% in 2017 en een hogere groei van 4% in 2018.