De belofte van blockchain voor de reisbranche

door: Stef Driessen

Blockchain geniet bekendheid als alternatief betaalsysteem. Deze zeer veelzijdige technologie kan óók worden gebruikt voor de directe verkoop van hotelkamers en vluchten. Staat de reissector aan de vooravond van een nieuwe disruptie? Zeker weten!

De naam Maksim Izmaylov duikt de laatste maanden steeds vaker op in reisgerelateerde nieuwsmedia. Naast founder en CEO van het zeer innovatieve Roomstorm, een startup die gestrande reizigers in recordtijd aan hotelkamers en alternatieve vluchten helpt, lanceerde hij vorig jaar  namelijk ook Winding Tree. Met deze startup mobiliseert Izmaylov blockchain technologie om de grote tussenpersonen (GDS’en en OTA’s) in de hotel-  en luchtvaartindustrie van hun troon te stoten.

In recente blogs en interviews neemt de tegenwoordig vanuit Silicon Valley opererende Rus geen blad voor de mond. “Deze tussenpersonen doen onvoldoende om de customer experience van reizigers te verbeteren, en organiseren hun diensten te veel rond hun eigen zakelijke behoeftes”, aldus Izmaylov. Zo weten ze volgens hem weliswaar partners en klanten vast te houden, maar blokkeren ze tegelijk ook broodnodige innovatie binnen de branche.

Directe verkoop

Blockchain technologie laat aaneengeschakelde databases samen een grootboek beheren. Voor de intenties van Izmaylov is het essentieel dat hiervoor geen centrale organisatie vereist is. Via zijn Winding Tree platform wil hij hotelketens en luchtvaartmaatschappijen in staat stellen hun kamers en tickets direct aan de consument te verkopen. Dat scheelt enorme bedragen aan fees. Daarnaast krijgen de ketens weer direct contact met hun gasten, óók in de boekingsfase.

Daar bovenop biedt blockchain nog enkele andere in het oog springende voordelen. Omdat het een decentraal georganiseerd netwerk betreft, is de kans op uitval zeer klein. Consumenten worden dus minder vaak getroffen door storingen in booking engines. Dankzij  dataversleuteling wordt het managen en delen van privacygevoelige data van gasten of passagiers ook veel veiliger. Het Amsterdamse bedrijf Guts past de technologie al toe, om fraude bij de verkoop van concerttickets te beperken. Dezelfde techniek kan ook leiden tot veel efficiëntere toegangscontroles op vliegvelden.

Alternatieve betaalmethoden

De technologie biedt ook mogelijkheden om loyaltyprogramma’s aantrekkelijker te maken. Traditionele programma’s verliezen momenteel terrein, onder meer omdat deelnemers de wijze van sparen en uitgeven van punten als omslachtig ervaren. Bij een op blockchain gebaseerd loyaltyprogramma zouden consumenten hun punten direct als alternatieve ‘currency’ kunnen uitgeven. Op een manier die beter aansluit op de behoefte. Met precies die gedachte deed ook Airbnb in april dit jaar een flinke investering in de technologie.

Wereldwijd bemiddelen Priceline en Expedia naar schatting bij de helft van alle hotelboekingen (en zelfs 92 procent van de Amerikaanse boekingen). Amadeus, Sabre en Travelport zouden zelfs 99 procent van de luchtvaartmarkt beheersen. Uiteraard laten ondernemingen met een dergelijke machtspositie zich niet zomaar terzijde schuiven. Maar zijn zij op tijd met deze technologie? Als recente ontwikkelingen ons iets hebben geleerd, is het wel dat ook de grootste reuzen opmerkelijk snel kunnen omvallen.

Deze column verscheen eerder op Pretwerk.nlWilt u meer leren over Blockchain? Kom dan op vrijdag 23 juni naar de Innovation Friday op het hoofdkantoor van ABN AMRO. Aanmelden is mogelijk via deze link.