Minder faillissementen in detailhandel

door: Sonny Duijn

Het aantal faillissementen binnen de detailhandel lag in het eerste kwartaal 28% lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. Exclusief automotive bedroeg de daling zelfs 38%. Vorig jaar eindigde het aantal faillissementen in de sector al op het laagste niveau sinds 2008.

Meer informatie is te vinden in de Stand van de Retail van de maand april:

Stand-van-de-Retail-april-2017.pdf (1 MB)
Download

De aanhoudende gunstige economische omstandigheden dragen daar duidelijk aan bij. Zo stijgt het besteedbaar inkomen van consumenten met 1,9% in 2017 en met 1,7% in 2018, verwachten wij. De particuliere consumptie neemt hierbij toe. Bovendien is de werkloosheid gedaald, en groeide het aantal transacties op de huizenmarkt verder.

De fikse volumegroei op jaarbasis in het vierde kwartaal van 2016 scheelt ook een aantal faillissementen voor de Retail-sector. Het vierde kwartaal is cruciaal: dan zijn de kasstromen het hoogst voor een winkelier. Veel retailers slaagden er vorig jaar al in uit de acute problemen te komen. Omdat de vaste kosten een belangrijke component vormen binnen de kostenstructuur, draagt extra omzet vaak direct bij aan de absolute winstgevendheid.

Nieuwe piek consumentenvertrouwen biedt hoop

De nieuwe stand van het consumentenvertrouwen biedt daarbij hoop. Het vertrouwen bij de consument bereikte de hoogste score sinds begin 2001. Vooral over de economische omstandigheden is de consument positief gestemd.

Maar ook over de eigen financiële situatie verdween het pessimisme naar de achtergrond. Bovendien ziet de consument de huidige periode als gunstig voor grote aankopen.

Verschillen in performance binnen Retail

De meeste branches binnen Retail wisten in de eerste maanden van het jaar (januari en februari) dan ook groei te realiseren, gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen. De online retail groeide met 15,7% in verkoopvolume, doe-het-zelf-winkels met 8,5%, winkels in verzorging met 2,1%, supermarkten met 1,9% en kledingwinkels met 0,8% (CBS).

Ondanks deze positieve ontwikkelingen, blijft het Retail-klimaat uitdagend. De concurrentie is groot, er is een overcapaciteit aan vierkante meters en een bezoek van de consument aan winkelgebied is geen vanzelfsprekendheid. Niet elke branche weet dan ook groei te realiseren. Zo zagen winkels in consumentenelektronica (-1,7%) en voedingspeciaalzaken (-1,9%) de verkoopvolumes afnemen over het begin van het jaar. Voedingspeciaalzaken wisten in omzet wel te stabiliseren, dankzij de verhoging van de prijzen (CBS).

Voor schoenenwinkels is de situatie bijzonder, omdat hier diverse cijfers over gerapporteerd worden. De uitgaven aan schoenen en lederwaren namen toe in de eerste maanden van het jaar, wat ook gunstig is voor winkels in deze producten. Over de afgelopen vijf jaar daalden deze uitgaven. De branche voor fysieke winkels in schoenen en lederwaren zag de verkoopvolumes met 5% dalen de eerste twee maanden van het jaar, maar de omzet van de online schoenenbranche steeg juist: over het gehele eerste kwartaal met ruim 30%. De omnichannel-propositie is voor deze winkels dus cruciaal. Bovendien wisten ook fysieke schoenenwinkels groei te realiseren, na correctie voor het aantal verdwenen partijen uit de markt (InRetail).