Inefficiëntie: het geschenk van kunstmatige intelligentie aan de mensheid

door: Steven Peters

Voor een informatiejunk als ik is het moeilijk kiezen tegenwoordig. Kranten en blogs staan vol met de nieuwste ontwikkelingen in technologie. En het hele jaar door zijn er interessante events van hoge kwaliteit. Maar buitenkansjes als de keynote van Kevin Kelly op de Conference for the Curious, die zijn er niet zo vaak. Op pad naar Eindhoven dus. Kelly (1952, technologiegoeroe) is een van de oprichters van technologiemagazine Wired. Graag deel ik een paar conclusies en gedachten met je.

Een echte goeroe
Even schrok ik, toen Kelly aan het begin een scène uit Minority Report van Steven Spielberg aanhaalde. Zo origineel is dat namelijk meestal niet. Maar wat blijkt: Kelly is de bedenker van de verschillende technologische snufjes in deze film. Hij praat inmiddels al dertig jaar over virtual reality, en ziet toepassingen hiervan nu breed omarmd worden. Een echte goeroe dus.

Intelligentie uit het stopcontact
Volgens Kelly zitten we op dit moment in een tweede industriële revolutie. De eerste ging om kunstmatige kracht, door de uitvinding van de stoommachine. Nu leven we in industriële revolutie nummer twee, waarin we kunstmatige intelligentie breed beschikbaar maken. Met een slimmere wereld als gevolg. Binnenkort kunnen we kunstmatige intelligentie even makkelijk gebruiken als elektriciteit uit het stopcontact. Google neemt met Cloud Vision API alvast een voorschotje, uiteraard via de cloud.

Centaurs
Via technologie is de mens met zichzelf bezig, volgens Kelly. Dat hoorde ik onlangs ook van Peter van der Putten van Universiteit Leiden, op de ABN AMRO Innovation Friday over Centaurs. Van der Putten concludeert dat de mens via robots veel over zichzelf kan leren. Met als mooi voorbeeld de positieve invloed van expres hulpeloze robot Paro op mensen met alzheimer.

Intelligent samenspel
Volgens Kelly zijn er veel verschillende soorten intelligentie, waarvan de menselijke intelligentie er maar één is. Daarbij gaat het niet om slim, slimmer, slimst. De voorspelling dat computers ooit slimmer zullen zijn dan de mens is dan ook niet zo interessant. Allerlei vormen van intelligentie zijn dat al. Zo kan een eekhoorn bijvoorbeeld veel beter onthouden waar hij noten begraaft, en vindt je autonavigatie per definitie veel sneller de kortste route. Ook van een rekenmachine wint de gemiddelde mens het echt niet. Maar juist door verschillende intelligenties samen te brengen, kunnen we waarde toevoegen.

Efficiëntie is voor robots
Als we de wereld slimmer maken met kunstmatige intelligentie, krijgen we robots. En die zijn volgens Kelly bij uitstek geschikt om werk te doen waarbij herhaling, efficiëntie en productiviteit belangrijk zijn. Robots gaan dus onze banen herdefiniëren. Maar door robots komt er ook een hele nieuwe categorie van arbeid bij. Bijvoorbeeld banen waarin je taken voor robots verzint. Bij ons werk zullen we steeds vaker samenwerken met andere vormen van intelligentie. Eigenlijk zoals we op dit moment ook al vaak doen met computers, smartphones en andere technologische hulpmiddelen. Het feit dat de mens goed is in inefficiënte dingen zoals wetenschap, kunst, innovatie en menselijke relaties komt daarbij goed van pas.

X + AI of AI + X
De formule voor veel nieuwe bedrijven in de toekomst is volgens Kelly de volgende: X + AI of AI + X. Vrij vertaald betekent dat iets bestaands nemen en kunstmatige intelligentie toevoegen. Of andersom: je neemt kunstmatige intelligentie en voegt hier iets aan toe. Hij raadt bedrijven aan hiermee te experimenteren.

Je bent nooit te oud om te leren
Kelly sloot af met een positieve boodschap: jullie zijn niet te laat. We staan nog maar aan het begin van het begin van het eerste uur. Een hoopvolle boodschap en eentje waar ik in geloof. Het is nooit te laat om iets nieuws te starten, om iets nieuws te leren. Koester inefficiëntie daarom juist en gebruik die op plekken waar deze deugt, zoals bij innovatie en menselijke relaties.